89th Academy Awards Nominations

Alright, alright, alright... Då har jag precis alldeles nyss kollat på live stream av årets Oscarsnomineringar! Inte helt oväntade nomineringar.
 
Men något väldigt chockerande och himla, himla tråkigt är att Amy Adams inte fick någon nominering för sin roll i "Arrival" (2016)! Jag har inte sett alla filmer som blev nominerade i den kategorin, så jag dömer inte. Men jag blev ändå förvånad. Hon fick både en Golden Globe-nominering och en BAFTA-nominering för "Arrival". Hon är den enda som fick nomineringar på de två andra galorna men inte nu i Oscarsgalan. De andra som fick både en Golden Globe-nominering och en BAFTA-nominering fick också en Oscarsnominering. (Det är två kategorier i Golden Globe, så 10 nominerade där). Det är precis som för två år sedan, när hon gjorde "Big Eyes" (2014) och då vann en Golden Globe och fick en BAFTA-nominering. Då kommer jag också ihåg att jag blev chockad när de läste upp nomineringarna. Jaja, jag tror säkert att de andra kvinnorna är toppenbra i sina filmer, men jag ääälskar verkligen Amy. 
 
Vissa filmer förstod man ju skulle bli multinominerade. T.ex. "Arrival", "Manchester by the Sea", "La La Land", "Lion", "Moonlight", "Fences" och "Hacksaw Ridge". Har sett en del, och är supertaggad på att se alla nominerade filmer nu! Alla har inte kommit på bio än, men de flesta kommer snart. 
 
Vissa filmer visste jag redan när jag såg dem på bio att de skulle bli nominerade. Först och främst "The Jungle Book" (Visual Effects), "Doctor Strange" (Visual Effects), "Zootopia" (Animated Feature) och "Fantastic Beasts and where to find Them" (Costume Design). Sen trodde jag också på "Stark Trek Beyond" (Makeup and Hairstyling). "Rogue One: A Star Wars Story" (Visual Effects) och Meryl Streep (Best Actress). 
 
Sen, Disneynörd som man är, så har jag ju lyssnat på nåt Disneyalbum på Spotify. "How Far I'll Go" från "Moana" har funnits länge på Spotify, och jag fastnade för den direkt. Det sa jag även på julafton då "Moana" var den nya filmen de visade i slutet på Kalle. Så kul att även den fick en nominering! 
 
Superkul att "En man som heter Ove" (2015) fick 2 nomineringar! Best Foreign Language Film samt Best Makeup and Hairstyling. Supergrattis till Eva von Bahr och Love Larson igen! Så coolt. De blev ju nominerade förra året i samma kategori (Makeup and Hairstyling) för "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och Försvann" (2013).
 
Galan kommer att vara natten till måndagen den 27 februari. Superdupermegajättetaggad!!! Jag antar att jag kommer kunna se den på något sätt här i Sverige iallafall. Det måste jag. Jag har kollat på de två senaste live, så det måste bli så för årets gala också. Punkt slut.