Stranger Things

 Stranger Things
(2016-)
Skapad av: The Duffer Brothers
Antal säsonger hittills: 1
Antal avsnitt hittills: 8
Skådespelare i urval:
Joyce Byers/Winona Ryder
Jim Hopper/David Harbour
Mike Wheeler/Finn Wolfhard
Eleven/Millie Bobby Brown
Dustin Henderson/Gaten Matarazzo
Lucas Sinclair/Caleb McLaughlin
Nancy Wheeler/Natalia Dyer
Jonathan Byers/Charlie Heaton
Steve Harrington/Joe Keery
Cara Buono/Karen Wheeler
 
 
Lucas Sinclair/Caleb McLaughlin, Mike Wheeler/Finn Wolfhard, Eleven/Millie Bobby Brown, Dustin Henderson/Gaten Matarazzo
 
 
Nu ska jag för första gången skriva ett inlägg om en serie som jag inte gillade. Inget av de 8 avsnitten fick högre än 5/10 av mig, och hela serien landar på 4/10.
 
Stranger Things är årets absolut största snackis i serie-världen. Kritikerna och publiken hyllar den och den klättrade snabbt högt upp på IMDbs lista över användarnas favoritserier i hela världen.
 
Den fick 2 Golden Globe-nomineringar (Best Television Series - Drama samt Best Performance by an Actress in a Television Series - Drama (Winona Ryder), och vann 1 SAG (Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series) samt fick ytterligare två nomineringar (Outstanding Performance by a Female Actor in a Drama Series (Millie Bobby Brown) och Outstanding Performance by a Female Actor in a Drama Series (Winona Ryder).
 
 
Jim Hopper/David Harbour 
 
 
Jag kan inte fatta att den vann en SAG för Outstanding Ensemble, när den tävlade mot bästa Game of Thrones, The Crown och Westworld! Alla de tre serierna har ju helt amazingly bra skådespelare! Även Downtown Abbey var med i den kategorin. Alltså, jag fattar det inte! Det är bara två skådespelare jag tycker är bra i Stranger Things; Millie Bobby Brown som spelar Eleven samt David Harbour som spelar Jim Hopper. Resten skriker och gapar och bråkar nästintill hela tiden.
 
Japp, det är sant. Det går knappt en enda scen i Stranger Things utan att någon skriker eller några bråkar. Jag tänkte verkligen på det mot slutet. Det är ett jäkla gapande hela tiden. Med det sagt så behöver det nödvändigtvis inte vara så att det är dåligt eller att skådespelarna är dåliga, såklart. Men i just denna serie så gillade jag det inte alls. 
 
Serien handlar om 3 unga killar som ska försöka hitta sin kompis som mystiskt försvunnit. Man får även följa den försvunne pojkens mamma och storebror när de letar efter honom. Det händer skumma saker och i början vet man inte alls vad som pågår. Jag tyckte att den verkade ganska bra, men var inte alls imponerad av första avsnittet. Sen blev det liiite bättre, och sen inte bra alls.
 
Vad är det för genre? Är det skräck, är det high school-drama, är det en barnfilm, är det thriller, är det en kärlekshistoria!? Vad händer!? Alltså det var inte så att jag inte förstod vad som hände, den var väldigt simpel och enkel att förstå. Menar bara att; varför gör alla som de gör och varför tar de helt knäppa beslut? Den var inte ens läskig trots att den är övernaturlig och har en del mörka inslag, och jag är lättskrämd! Storyn är lagom intressant, men inte tillräckligt. 
 
 
Jonathan Byers/Charlie Heaton, Joyce Byers/Winona Ryder
 
  
Jag gillar ju egentligen sci-fi och fantasy, och detta var väl lite utav en blandning av båda. Åtminstone tills man vet vad det rör sig om, annars bara sci-fi. Men iallafall, jag vet inte varför jag inte är lika imponerad av denna serie som uppenbarligen resten av världen är. Andreas gillade den inte heller. Så tråkigt och konstigt. Den var stundtals väldigt förutsägbar, och den lämnade så många plot holes och frågor. Det är skillnad på cliff hangers och plot holes. Vissa saker förstår man ju att man kommer få reda på i nästa säsong, men det var så många frågor som kvarstod och saker som hände utan förklaring. 
 
 
Nancy Wheeler/Natalia Dyer, Steve Harrington/Joe Keery