Manchester by the Sea

Manchester by the Sea
(2016)
Regissör: Kenneth Lonergan
Producenter: Matt Damon, Kimberly Steward, Chris Moore, Kevin J. Walsh & Lauren Beck
Manus: Kenneth Lonergan
Kompositör: Lesley Barber
Filmfotograf: Jody Lee Lipes
Budget: 8,5 miljoner US-dollar
Box office hittills: 43 miljoner US-dollar
Skådespelare i urval:
Lee Chandler/Casey Affleck
Patrick Chandler/Lucas Hedges
Randi Chandler/Michelle Williams
Joseph Chandler/Kyle Chandler
 
Oscarsnomineringar
Best Motion Picture of the Year
(Matt Damon, Kimberly Steward, Chris Moore, Kevin J. Walsh & Lauren Beck)
Best Achievement in Directing
(Kenneth Lonergan)
Best Performance by an Actor in a Leading Role
(Casey Affleck)
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
(Lucas Hedges)
Best Performance by an Actress in a Supporting Role
(Michelle Williams)
Best Original Screenplay
(Kenneth Lonergan) 
 
Patrick Chandler/Lucas Hedges, Lee Chandler/Casey Affleck
 
 
Nästa film av mina Oscarsinlägg är "Manchester by the Sea" (2016). En av de stora snackisarna just nu och kritikerna fullkomligt älskar den. Den har klättrat upp på plats 168 på IMDbs lista över användarnas favoritfilmer av alla i hela världen. 
 
Filmen handlar om Lee Chandler (Casey Affleck), en nedstämd, tystlåten och ensam vaktmästare som bor i utkanten av Boston. En dag får han höra att hans bror har gått bort, och ska nu plötsligt ta hand om sin brorson, Patrick (Lucas Hedges).

Det är en väldigt tragisk film, men den är väldigt fint gjort. Något för långsam för min smak, och den var alldeles för lång för en sådan här typ av film enligt mig (2h17min). Den får 7/10, så jag är inte lika lyrisk som kritikerna.
 
Casey Affleck är ju iallafall heeelt fantastisk i filmen! Har sett en del av hans filmer, och även om detta inte är min favoritfilm med honom så är det iallafall min favoritprestation av honom. Han fick sin andra Oscarsnominering för denna film. Michelle Williams fick sin fjärde Oscarsnominering i denna film, och hon är ju också helt amazing. Hon är inte med så mycket alls, men den sista scenen med henne och Casey... That's art. Kul också att Lucas Hedges fick en Oscarsnominering, sin första. Han har inte gjort några stora roller alls förut.
 
Så filmen är sevärd tack vare fantastiska skådespelarprestationer. Trots att den fick en nominering för bästa manus så tycker jag inte att det var tillräckligt intressant, tyvärr. Det mest intressanta var flashbacksen från Lees tidigare liv, men även de var inte superintressanta. Den klarar inte Bechdel.
 
Lee Chandler/Casey Affleck, Patrick Chandler/Lucas Hedges