Canon EOS 80D

 
Yep. I did it. På julafton kände jag att det var dags för en ny systemkamera. Min Canon EOS 500D har hängt med i flera år nu, nära 7 år skulle jag tro. So it's time. Efter mer än en månads research om vilken kamera som skulle passa mig bäst så kom jag fram till att det är Canon EOS 80D och nu är den här! I love it. 
 
Den har massa olika funktioner och inställningar. Några som är jättebra som inte finns på min EOS 500D är först och främst Wi-Fi som gör att man kan överföra bilder direkt från kameran till datorn eller min iPhone via appen Canon Camera Connect, toppen! Man kan även använda appen i telefonen för att ta bilder med kameran. Jag har ju en liten fjärrkontroll men problemet då är att man måste stå framför kameran för att det ska fungera. Så det är toppen med appen!
 
Denna nya är förstås bättre än min gamla på typ alla punkter (utom vikt och pris). Men här är några av de bästa funktionerna som jag upptäckt än så länge:
 
Min nya har en vinklingsbar LCD-skärm, så man kan vinkla den för att se bättre om man fotar i annorlunda vinklar. Sen kan man vika in den för att skydda skärmen om man inte behöver den. Det är även touch på skärmen, awesome! Man kan alltså navigera menyn o.s.v. via touch, och det är superbra med touch när man ska fokusera när man filmar, t.ex. 
 
Den är vädertålig. Självklart ska man inte låta den stå under spöregn eller i en snöstorm, men den tål vatten och snö. Det är ändå bra att veta! 
 
Den har hela 45 fokuspunkter, jämfört med min förras 9! Så grymt, och den fokuserar superbra och fint. Den har dubbelt så snabb slutartid också,1/8000s, och kan ta mer än dubbelt så många bilder per sekund (7.0fps jämfört med 3.0fps). Batteritiden är mer än dubbelt så lång också, men jag köpte ett extrabatteri ändå. Det måste man ha med sig på semestrar. 
 
Den har uttag för mikrofon och hörlurar (mer än vad min iPhone 7 har...). Sen älskar jag LCD-skärmen ovanpå. Har i hemlighet alltid velat ha det, bara för att, liksom... 
 
Båda kameror kan förstås använda samma objektiv. En anledning till att fortsätta på Canon, plus att jag såklart älskar Canon och är bekväm med dess menysystem.
 
Jag köpte även objektivet EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM som jag tror kommer vara mycket användbart. Det har USM-motor och den nya Nano-tekniken. Så det fokuserar otroligt snabbt och är väldigt tyst, toppen när man filmar. Objektivet väger 515 gram, och kameran väger 730 gram. Sen på med axelbandsremmen och min lilla fjärrkontroll, så är vi uppe i nästan 1,5 kg. Kanske inte låter så mycket men det är rätt tungt att släpa runt på en hel dag (som på semestrar), eftersom att det är en ganska otymplig grej och som man inte kan bära hur som helst. Min EOS 500D väger 520 gram, så den nya är ändå ganska mycket tyngre.
 
Jag slog till på ett SanDisk Extreme Pro minneskort. UHS-I 256GB 95MB/s. Det dyraste minneskortet jag någonsin har köpt, men jag kommer att tacka mig själv i framtiden för det. Nice att kunna filma och försöka sig på time lapse utan att behöva oroa sig allt för mycket.
 
Sen köpte jag även ett UV-filter, förstås. Slog till på B+W på en gång. Ett UV-filter har räddat ett av mina objektiv en gång, då det sprack på ett flyg. Var så tacksam över det! Sen köpte jag som sagt ett extra batteri, och även motljusskydd. Är så nöjd! Kommer att bli så roligt i London! Inte långt kvar nu. Vill dock inte tänka på hur många weekends jag hade kunnat få istället för kameran med tillbehören, men kameran är en investering inför framtiden. Men det är resor också...
 
 
 
Nedan är alla mina objektiv. Använder aldrig de två första. Det allra första (EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS II) är kitobjektivet till min EOS 500D. Ganska värdelöst faktiskt, väldigt standard, så jag har mest använt det näst sista (EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM). Bra vidvinkel, väldigt dyrt, dock, för att vara ett objektiv till mig som inte ens klassas som amatörfotograf (än), får jag lov att säga. Men det är himla bra! Bra zoom trots att det inte är ett rent zoom-objektiv liksom, så det är ett utmärkt allround-objektiv som jag verkligen kan rekommendera. Mitt nyaste objektiv är det sista (EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM) som jag tror kan bli min nya favorit! Älskar mitt zoomobjektiv också, nummer 4 (EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS II). Ett enklare objektiv, men det är mycket prisvärt. Använder det inte så ofta, dock, men alltid bra att ha med på stadssemestrar. Sen älskar jag verkligen mitt macroobjektiv, nummer 3 (EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM). Måste bara bli bättre på att använda det. 
 
1. EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS II
2. EF 50 mm f/1,8 II 
3. EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM
4. EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS II
5. EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM
6. EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM