Malmö, Köpenhamn & Agunnaryd

(Superdupermegalångt inlägg som är varvat med text och bilder).
 
I onsdags så åkte alltså jag och Andreas ner till Malmö. Vi mötte upp Becka och Christian på vägen, sån timing! De var påväg hem och vi båda kom till Askersund typ samtidigt! Så det blev ju lagom att hinna ses en kort sväng bara. Hade föreställt mig en glass i solen, men det blev en kaffe för dem i regnet. Vi kastades rätt in i den svenska sommaren efter Grekland nu då. 
 
Lite kul för sist vi åkte söderut, när vi hälsade på Andreas mamma och Tony, så hade Andreas precis fått sin bil. Då var vi de enda på hela vägen som hade en S90. Han beställde den ju så pass tidigt, flera månader innan modellen hade börjat produceras, så han var bland de allra första i hela Sverige att få sin S90. Fanns inga V90s på vägen heller. Nu ser man V90s hela tiden, men fortfarande inte så många S90s, och särskilt inga Inscriptions, som Andreas bil är. Men det var kul för vi såg den nya XC60 i Örebro! Första som vi sett ute på vägarna, vi har sett några stycken när de precis hade kommit in på Bilia för några veckor sedan, men nu måste de ha börjat rulla ut på vägarna. Kul! Denna var dessutom Inscription, jättefin. Annars har ju försäljningen av gamla XC60 fullkomligt exploderat de senaste månaderna, man ser dem överallt eftersom de sålde ut dem inför släppet av denna nya modell. Jag är ju som sagt så himla nyfiken på nya modellen av V60 som kommer nästa år. Jag har ju redan börjat spara till den, och hoppas att jag kan köpa den om några år. Jag hoppas att den behåller sin "puffighet" i den yttre designen, och inte blir alltför lik V90. Spännande! 
 
 
Andreas körde hela vägen och vi kom fram vid 22 typ. Rätt sent, men både Frida och Mikkel jobbade kväll så Frida kom hem vid 20 och Mikkel hade precis kommit hem. Vi blev bjudna på våfflor med massa tillbehör, sååå gott och verkligen nåt vi aldrig gör hemma. 
 
Så vi satt uppe och snackade ett tag, men inte så länge för alla var trötta och Frida skulle dessutom gå upp klockan 5 dagen efter. 
 
 
Sen på torsdagen så gick vi väl upp kring 9, och då hade Frida alltså redan åkt till jobbet. Mikkel skulle åka vid 11 så det blev lagom för mig och Andreas att åka med honom till Köpenhamn. 
 
Vi åkte buss ner till Triangeln här i Malmö, sen tog vi tåget över till Köpenhamn. Mikkel hoppade ju av vid flygplatsen, och jag och Andreas hoppade av vid Nørreport. Så vi kom fram kanske 12:20 nånting. Fick lite semester- och utomlandskänsla ändå! Vi laddade ner Reseplaneraren-appen från Skånetrafiken och så kunde man köpa alla biljetter direkt i appen. Smidigt! Det kostade 220:- tur och retur, lagom pris för att åka utomlands ändå! Hihi. 
 
 
Så jag och Andreas började med att gå till saluhallarna, eller Torvehallerne som de heter. Vi åt smørrebrød, förstås. Sååå gott! Varför gör man inte det hemma? Bara små, lite lyxigare mackor typ. För mycket ingredienser för att bara göra ett par av, I guess. 
 
Sen besökte vi den botaniska trädgården; Botanisk Have. Jag älskar botaniska trädgårdar, så mysigt att promenera omkring i. Det var en jättefin park, lagom stor. Vi kikade även in i Palmhuset; ett stort och massa mindre växthus med massa exotiska växter. 
 
 
Vi hade verkligen supertur med vädret. Det var väldigt molnigt, men ändå fint och soligt hela dagen! Perfekt temperatur också, strax över 20 grader. Man kunde gå i kortärmat utan att frysa och man blev inte för varm, fast det var riktigt varmt när solen stekte på. Men ska inte klaga! Det var nice. Det var lite mörka moln på morgonen som gjorde oss väldigt oroliga när vi åkte in med tåget. Men enligt väderprognosen skulle det inte regna, och de hade rätt! Så himla skön dag alltså. 
 
Sen gick vi igenom stan till Nyhavn, som man förstås måste besöka på sommaren också. Det är bara så fint och mysigt där av nån anledning. Hade inte varit samma sak om alla hus hade varit samma färg ändå. Det hade självklart varit jättefint men det är husen som gör det. Sen fanns det förstås hur många uteserveringar som helst. Så vi hängde där ett bra tag. Tog en öl och en iste på en uteservering. 
 
 
Sen slutade Frida vid 15 fast hon blev lite sen och sen hade hon ett ärende på stan. Men sen mötte hon upp oss i Nyhavn. 
 
Vi bestämde oss för att åka en såndär turistbåt, en sån platt utan tak och bara ett våningsplan liksom. Kul ändå! Det var jättefint och vi såg massa ställen som vi inte besökt ännu, och förstås en del ställen som vi hade besökt. Mysigt, ändå, men jag blev lite illamående eftersom det var spontant så hade inte tagit nån åksjuketablett. Jag hade med mig, men man måste ta dem 1 timme i förväg så det var ingen mening med att ta nån. 
 
 
Efter båtturen köpte jag och Frida varsin glass, utan att tänka på att det inte var så långt kvar till vår bordsreservation på en restaurang. Ooops. Men det var så fint väder. Och vi var i Köpenhamn. Och alla gick och åt glass. 
 
 
Sen promenerade vi typ genom hela stan. Genom Strøget, förbi Tivoli och Centralstationen, och sen ytterligare en bit till. Vi hade bokat bord på Kiin Kiin Bao Bao efter att Frida fått en rekommendation av en kollega. Det är typ en asiatisk tapas-restaurang. Jättemysig och fin! Vi beställde massa olika smårätter, allting var supergott! Man fick fylla i på ett papper själv. Annorlunda och inte så miljövänligt!? Men ändå lite kul, sen låg pappret kvar och så strök serveringspersonalen över när vi fått in en rätt. Kan verkligen rekommendera det stället. 
 
 
Sen på fredagen så åkte jag, Andreas och Frida till Saluhallen i Malmö. Detta är alltså en riktig matresa, om ni inte har förstått det, haha. Det var jättefint och fanns massa gottigt att välja mellan! Det slutade iallafall med att jag och Frida delade på en asiatisk nudelsallad med bl.a. räkor, avokado och jordnötter, samt falafel i pitabröd med massa grönsaker. Riktigt gott! Nu ska jag försöka göra en sån sallad själv. Borde inte va så svårt. Mums!
 
Sen hände nåt som nog aldrig någonsin har hänt förut. Andreas köpte en kanelbulle till fika och jag tog ingenting. Han har aldrig fikat eller ätit efterrätt utan mig. Frida tog nån superfin bulle med massa vaniljkräm och bär. Jag var så jävla mätt, trots att det var ett jättefint litet bageri med massa godsaker. 
 
 
Sen på eftermiddagen i fredags så åkte jag och hälsade på Sofia i hennes superfina lägenhet! Hon har fått så himla fint i den redan, jättekul att se, och förstås jättekul att träffa henne. Så vi åt glass (det smälter ju bara i magen... right!?) och satt och pratade i ett par timmar hemma hos henne.
 
Sen gick vi ner och käkade på en jättegod asiatisk restaurang i närheten av hennes lägenhet. Jag tog pad thai, med räkor förstås.
 
Sen gick jag tillbaka till Frida och Mikkels lägenhet, och hon gick med mig en bit påvägen och Andreas kom och mötte mig sista biten. Det var bara ett par kilometer, men det var ju fredagkväll i Malmö, liksom...! Mysig kväll iallafall! 
 
Både Frida och Mikkel jobbade, Frida hade åkt vid 20 och sen kom Mikkel hem vid 22. Han hade köpt massa nya datordelar så han pysslade med det och spelade. Andreas hade med sin MacBook Pro så båda satt med sina datorer. Så jag castade 4 avsnitt av Game of Thrones från HBO-appen till deras TV och kollade på dem. Jag ska ju kolla om alla GoT-avsnitt, har jag bestämt. Första säsongen har jag sett flera gånger, men kollar förstås på den ändå. Så det var avsnitt S1E3-S1E6 som jag kollade på. Sen har jag sett de flesta andra säsonger ett par gånger. Jag kollade ju om sjätte säsongen innan den nya började iår också. Men nu tar jag allt från början igen. Förut kollade vi alltid på de nya avsnitten varje måndag när de kom, och igen på torsdagen men de senaste åren har vi (Andreas) typ inte haft tid med det/prioriterat det. 
 
 
Tråkigt att Mikkel har jobbat så tvärtom, han har ju inte kunnat vara med på nåt men vi har iallafall ätit frukost tillsammans varje dag och setts på kvällarna.
 
Så i lördags så kom Frida hem efter jobbet vid 9 på morgonen. Då hade hon köpt med färskt bröd och croissanter från ett bageri. Nice! Så det blev en långfrukost och sen lite slötittande på Vet Ranch på Youtube på TV'n. Man vill ju bara grina men också bli glad. 
 
 
Sen gjorde vi oss iordning och vid 11 på lördagsförmiddagen styrde vi bilen mot Agunnaryd, där Andreas mamma och hennes man alltså bor.
 
Bilresan tog typ 2 timmar. Andreas syskon Tobbe och Therese var redan där, och Thereses kille Andreas hade åkt iväg till Malmö över dagen på nåt bilevenemang. 
 
Vi käkade lunch och sen åkte vi in till Ljungby och köpte ett par spel. En nyutgåva av bästa Trivial Pursuit och sen Mästarnas Mästare. TP hade nya, jobbiga regler och man kunde få tårtbitar utan att själv svara rätt men genom att de andra svarade fel, och så fick man en tårtbit bara man passerade de stora rutorna från och med ens andra varv. Förstår lite av tanken, för förut tog det ju så lång tid att spela en omgång, men dessa nya regler var bara dryga och knäppa. Men om man modifierar reglerna lite och kör mer som vanligt så är de nog kul! Alla frågor var från 2000-talet. Mästarnas Mästare var bara konstigt och drygt, tyvärr! Dessutom var en uppsättning frågekorts färg feltryckta. Suck. 
 
På söndagen åkte vi in till Ljungby och åt en superfin och god asiatisk buffé. Inte såndär vanlig, "slafsig" asiatisk buffé. Denna hade fina sushibitar och tillbehör, samt att man kunde göra sin egen nudelsoppa, vilket jag gjorde. Mums. Sen åkte Tobbe, Therese och Andreas (alltså hennes Andreas förstås, inte min, haha) hem.
 
Jag, Andreas och Nina gick en promenad i skogen i närheten av huset på eftermiddagen, och sen kollade vi bara på TV och tog det allmänt lugnt. Skönt ändå, vi har ju alltid fullt upp annars, och även nu såhär på semestern. Så det var avslappnande. 
 
Idag, måndag, så käkade vi frukost, lunch och fika och sen åkte vi hemåt på eftermiddagen. Skönt med sovmorgon både idag och igår! Kul att träffa alla!
 
Andreas körde hela tiden faktiskt, jag körde inte en enda sträcka. Ooops. Men han föredrar ju att köra, och jag helst inte. Så, perfekt! Nu är klockan snart 21 och vi ska äntligen, äntligen kolla på det nya avsnittet av Game of Thrones! Iiih. Fattar inte att denna säsong snart är slut. Och att hela serien snart är slut! Crazy.
 
Sen ska jag tvätta och plocka iordning massa. Vi har ju fortfarande massa grejer i vardagsrummet kvar att ta hand om, möbler och bara massa prylar. Allting står ganska bra ändå, det är inte bara utspritt. Men ändå. 
 
Sen imorgon, tisdag, ska jag packa om inför Prag. Planet går ju 10 på förmiddagen på onsdag! Som sagt tog vi det senare flyget så att vi får någon kontroll över dagen och slipper gå upp mitt i natten, trots att jag personligen gladeligen hade gjort det. Sen på kvällen imorgon ska vi äta middag med mamma och pappa. Nu har officiellt mer än halva semestern gått!