Gifted

Gifted
(2017)
Regissör: Marc Webb
Producenter: Karen Lunder & Andy Cohen
Manus: Tom Flynn
Kompositör: Rob Simonsen
Filmfotograf: Stuart Dryburgh
Budget: 7 miljoner US-dollar
Box office hittills: 32,8 miljoner US-dollar
Skådespelare i urval:
Frank Adler/Chris Evans
Mary Adler/McKenna Grace
Evelyn Adler/Lindsay Duncan
Roberta Taylor/Octavia Spencer
Bonnie Stevenson/Jenny Slate
 
 
Frank Adler/Chris Evans, Mary Adler/McKenna Grace
 
 
På över 3 månader så är detta bara mitt tredje filminlägg. Skärpning nu. Måste iallafall skriva om denna fantastiska film som jag berättade om i föregående inlägg. Som sagt grinade jag så jag trodde hjärtat gick sönder. Första gången för att det var fint, sen för att det bara gjorde så ont. Är så sjukt imponerad av McKenna Grace som bara var 9 år när hon spelade in denna film. Fantastiskt duktig tjej, extremt trovärdig. Alla barnskådespelare är förstås riktigt duktiga, men hon sticker verkligen ut. Tillsammans med Jacob Tremblay i "Room" (2015) så gör de mina favoritprestationer av barn i filmer. 
 
För övrigt så gillar jag ju verkligen Octavia Spencer också, synd bara att hon har en relativt liten roll i denna film. Hade gärna sett flera scener med henne! Kul också att se Chris Evans i en sådan här typ av film, han passar verkligen och känns himla trygg i rollen som Frank. Relationen till Mary, McKennas karaktär, känns väldigt genuin och inte alls påklistrad. Så fint.
 
 
Roberta Taylor/Octavia Spencer, Mary Adler/McKenna Grace, Frank Adler/Chris Evans
 
 
Filmen handlar om Frank (Chris Evans), en ensamstående man som tar hand om sin döda systers dotter, alltså Mary (McKenna Grace). De bor enkelt i ett litet samhälle och är goda vänner med sin granne Roberta (Octavia Spencer). Mary är 7 år gammal och ska börja första klass, men hon är motvillig att gå till skolan. Hennes lärare, Bonnie (Jenny Slate), upptäcker att hon är överbegåvad i matematik. Frank har uppfostrat Mary som han tror att hans syster hade velat, men hans mamma (Lindsay Duncan) vill något annat. 
 
Vill inte berätta för mycket om nån ska se filmen, för som sagt så visste jag ingenting om den. Visste inte ens att den handlade om ett överbegåvat barn (hade förstås kunnat gissa det från titeln, men jag föredrar att inte tänka för mycket på sådant innan jag ser en film). Så den kanske inte verkar så intressant, men jag tycker den var superbra. Nu vet ni ju att jag grinade, så vet inte om ni får någon annan typ av förväntning än vad jag hade. 
 
Filmen klarar Bechdel flera gånger utan problem, yeeeaj! Men den klarar nästan inte ett omvänt för första gången ever typ!? Det är väl precis att den klarar det, men rent tekniskt sett så pratar de väl fortfarande alltid om Mary. 
 
 
 Mary Adler/McKenna Grace