6 augusti, Lefkas dag 7

Kan inte fatta att det är sista heldagen idag! För imorgon så kommer bussen och hämtar oss 9:25 på morgonen, och så går flyget 12:20. Flygresan tar bara 3 timmar så det är ju skönt. Men det blir liksom ändå en hel dag som läggs på resande.
 
Jag har ätit lakto-ovo-vegetarisk frukost varje dag. Imorse hade de gjort ostfyllda smördegsknyten, sååå gott. Det är kul för det har varit olika varma saker varje dag. 
 
Idag hyrde vi bil, men jag tror typ vi blev lurade. Vi bokade den sent igår, och det verkade typ inte finnas några lediga bilar men de sa att de skulle "fixa det, det löser sig". Men så fick vi typ världens äldsta Opel, så det var väl typ nåns kusins bil som de lyckades få tag på, kändes det som, haha. Det kostade över 100 € för bara idag, så rätt dyrt ändå. Men den funkade och hade bra AC. Vi åkte sydväst och stannade och fotade på ett jättefint ställe. 
 
Vi åkte till Porto Katsiki, en känd vik och badstrand. Det var en stor parkering och vi parkerade mot en slänt. Mikkel backade in och jag skulle hämta en grej i bakluckan. Plötsligt så bara försvann marken, det var typ porös jord, såndär rödaktig. Jätteläskigt. Så jag ramlade liksom bakåt, så jävla fult. Men jag hade min stora plånbok med mobilen i ena handen och min systemkamera över den andra axeln, men hann väl på nåt sätt få tag i den i den andra handen. Så båda mina händer var liksom ockuperade, ja, jag kunde väl slänga ifrån mig plånboken men det var verkligen en brant slänt med långt ner. Så jag ville ju hålla hårt i grejerna, speciellt kameran förstås så den inte skulle gå sönder eller bli repig. Som tur är så vänder jag alltid, alltid LCD-skärmen inåt när jag inte fotar! Min första tanke var ju på min kamera, så det första jag ropade var "ta min kamera!" haha, de andra var ju framför bilen så de såg typ inte mig först. Så jag låg liksom där på rygg och benen var ju högre upp eftersom det var brant. Det var massa buskar, småsten, jord och sådant så det var inte så nice. Men som tur var fanns det ett nätstängsel, säkert för att nån stackare nån gång har ramlat ner där. Så jag "satt ju fast" i det läget, typ. Om inte Mikkel, Frida och Andreas hade varit där och tagit mina grejer och dragit upp mig så hade jag ju varit tvungen att lägga sakerna i den snåriga terrängen och typ rullat över på sidan och försöka ta mig upp. Började inte blöda någonstans men min klänning som jag köpte i Philadelphia, USA fick en reva, och mina ben var täckta av grus, smuts och små kvistar typ. Gjorde inge ont först, men sen började det svida ganska mycket. Så det var ju ganska irriterande. 
 
Sen gick vi ner till stranden, det var en trappa nedför berget till den. Man hade så sjukt fin utsikt i toppen av trappan, så coolt! Vattnet var verkligen sååå himla fint, typ som i Protaras, Cypern, som jag skrev om häromdagen. Dock var det inte en sandstrand, utan små, rundade vita stenar som gjorde superont att gå på utan något på fötterna. Så vi hade flip-flops på oss när vi gick ner och badade och även i vattnet. Annars var det en toppenfin strand, inte för vågig och inte alldeles för turistig trots att det var mycket folk där. Vi kom ändå relativt tidigt, bilresan tog kanske en timme. Så vi fick 4 solstolar och 2 parasoller bredvid varandra rätt nära vattnet. 
 
Det fanns en restaurang mycket högre upp, högre upp än parkeringarna. Men de hade gratis delivery till stranden, så amazing. Man kan ju tänka sig att de isåfall lade på på priset för att det skulle löna sig, men det var inte speciellt dyrt alls. Så det gick runt folk och tog beställningar och sen ringde de upp till restaurangen och så kom det nån och levererade mat, dricka, glass och snacks. Så vi köpte lunch genom dem, superbra och skönt. Är så sjukt imponerad av att de åkte fram och tillbaka från restaurangen och sen upp och ner för trappan! Alltså så sjukt, i den värmen. Vi andra höll ju typ på att dö av att gå upp för trappan en enda gång, och sen var det fortsatt backe uppåt liksom. 
 
Det var ett par segel- och motorbåtar som la till i viken. Det kom flera, flera turistbåtar som var tre våningar höga och verkligen FULLSMOCKADE med folk. Såg inte ens kul ut, bara jobbigt. De stannade till i typ 10 minuter, inte längre, så fick folk hoppa av och svalka sig och sen upp igen. Alla hann inte ens av. Då kände jag mig så himla tacksam över mamma och pappas segelbåt, så himla nice att ha den!
 
Det var så sjukt varmt och helt vindstilla, det var faktiskt jobbigt varmt så vi åkte därifrån tidigare än tänkt för alla fick så ont i huvudet och mådde typ dåligt. Jag typ halvsomnade påvägen hem, mer för att jag mådde dåligt än för att jag var trött tror jag. 
 
Det har varit över 30 grader, strålande sol och klarblå himmel exakt varje dag! Sån tur och så härligt! Egentligen lite för varmt men jag ska inte klaga på det. Ibland har det synts nåt litet moln, men då mest som dimma/tunna moln långt bort, liksom inga molnpartier alls. Det som är tråkigt med att det är så jäkla varmt är att jag verkligen inte orkar ta kort. Så tråkigt. Som idag på stranden, alltså det gjorde typ ont att va i solen. Man orkar inte. Har ju en del strandfotoidéer. Får bli en annan gång. 
 
Lite skillnad mot när vi var på Mallorca sommaren 2015. Då regnade det lite eller mycket nästan varje dag hela den veckan. Jag tror att den enda dag det inte regnade på var på min födelsedag då vi var ut på en dagstur med en catamaran. Så härlig dag, men sen blev jag jättesjösjuk. Frida och Mikkel hade ju varit där hela säsongen och vi var där i mitten av augusti, och det hade inte regnat en enda gång innan vi kom. Så typiskt. Men mamma och pappa var ju också med och vi åkte ändå runt med bil typ varje dag. Det skulle vi ha gjort i vilket fall som helst. Det finns ju verkligen så himla mycket fint att se på Mallorca! Åh, nu vill jag åka dit igen. 
 
Sen på kvällen, den sista kvällen redan alltså, så gick vi till Pinewood igen. Det låg ju en bit bort, men så värt för den fina utsikten, goda maten och trevliga personalen. Man satt ju liksom på stranden, och det var bortom turiststråket och liksom mer avskärmat, så det var inga gångbanor där eller nåt, så inga som gick förbi. Så fint ställe. Vi delade på olika röror som förrätt igen, och feta saganaki såklart. Kommer sakna det. Sen tog jag en skaldjurspasta som var helt amazingly god. Kommer sakna maten här så mycket! Vi hade en supertrevlig sista kväll. Har verkligen varit skönt med semester!