31 juli, Lefkas dag 1

Therese kom och hämtade oss vid 4 imorse. Vi var dock inte riktigt klara så vi kom väl iväg typ 4:15. Sen tog det ganska exakt 1 timme till Arlanda. Skönt att åka så tidigt, knappt nå bilar på vägarna mot vad det brukar kunna vara på vägen till Arlanda. Dock var det heeelt fullproppat med folk på Arlanda. Har aldrig varit där när det var så mycket folk förut. Sjukt lång kö till säkerhetskontrollen! Men det gick ganska fort ändå. Vi gick upp på övervåningen, kortare kö men ändå mycket folk. Dock blev jag slumpmässigt utvald att genomgå någon kontroll. De tog prover på mina händer, i min plånbok och i hela mitt handbagage. Kollade antagligen efter spår av droger!? Ja, jag var godkänd iallafall. 
 
Planet gick 6:50 så vi hann inte göra så jättemycket på flygplatsen. Tog ut pengar på Forex och köpte en historie-tidning. Alltså inte historia som i historier, utan historia som i artiklar om gamla händelser, slag, personer o.s.v. Intressant! Jag brukar köpa ett stort sådant magasin på solsemestrar, perfekt att bläddra i på stranden. Har även med en av mina absoluta favoritböcker som jag har läst 4-5 gånger; The Kite Runner (2003) av Khaled Hosseini. Så fantastisk bok och film (2007). Se den. 
 
Anyway, flygresan tog 3 timmar och det gick rätt bra men det var skumpigt som fan under en ganska lång period. Men det gick bra. Jag halvsov i 3-minutersintervaller typ.
 
Flygplatsen, i Preveza, är ganska liten. Vi hämtade bagaget och sen tog vi transferbussen till hotellet. Det tog lite mer än 1 timme. Vi stannade vid flera andra hotell längs vägen också. Mamma och pappa var redan vid vårt hotell och väntade på oss när vi kom! De hade skickat upp en flaska champagne på vårt rum också, trevlig välkomstpresent! 
 
Vi reser ju med Apollo och vårt hotell heter Captain Stavros. Det är fyrstjärnigt och verkligen jättefint. Det var svårt att hitta hotell här för många är gamla och slitna. Men detta är nyrenoverat i foajén och poolområdet och fasaden är jättefina! Så mysigt! Vi fick ett superbra rum, eller lägenhet heter det ju eftersom det finns ett litet kök. Den är på andra våningen med balkong med utsikt ner över poolområdet. Skönare så, för de som har lägenheter eller rum på markplan har sina uteplatser precis vid poolen. Det kan ju vara skönt men också lite omysigt eftersom att alla verkligen går precis bredvid dem, och så ser man ju rätt in i deras rum om de inte drar för gardinerna. Så vi är supernöjda! Lägenheten är på 40 kvm så det är ganska stort. Möblerna är jättefina men lite omoderna, men allt är rent och snyggt. Nice. Så som sagt har vi ett litet kök och det är bra att ha tillgång till tallrikar, skålar och sånt, samt en kyl och frys. 
 
Vi började med att gå och käka med mamma och pappa. Vi bor längsmed huvudgatan här i Nidri. Så längs vår gata ligger massa restauranger, caféer, butiker och supermarkets. Och nedanför gatan så ligger hamnpromenaden och längs den gatan så ligger förstås ännu fler restauranger och butiker, och sen även en badstrand och barer. Så vi bor bara på andra sidan gatan om havet, så nice! Tar typ 2 minuter att gå ner till hamnområdet. Men badstranden ligger typ 10 minuters promenad bort från vårt hotell. Men det är okej! 
 
Anyway. Vi käkade på en restaurang nere vid hamnen. Jättemysigt men sååå varmt! Tog en spaghetti med räkor, riktigt gott. Och cheese saganaki! 
 
Sen gick vi en sväng och kikade i butiker och köpte vatten, öl och såklart iste. Sen gick jag och Andreas tillbaka till hotellet och hämtade badkläder och så gick vi till mamma och pappas båt och kollade på den utifrån bara. Sen gick vi och badade! Det var småstenig strand men gratis solstolar om man köpte nåt, vilket vi förstås gjorde. Semesterns första mojito! Fanns gratis toaletter och sötvattensdusch precis i närheten. Awesome. 
 
Sen gick jag och Andreas tillbaka till hotellet och duschade och gjorde oss iordning. Sen gick vi tillbaka till båten och hängde där ett tag. Dock blev jag lite illamående så jag satt på piren medan de andra satt på båten. 
 
Frida och Mikkel flög in från Köpenhamn på kvällen så de kom vid 22 typ. Vi livedelade våra platser på messenger på Facebook. Superbra ju! Då hittade de oss lätt och vi kunde följa deras bussresa. Super! 
 
Sen la de av sin packning på båten för de ska bo där. Och sen så gick vi och käkade på Maistrali, en restaurang som de har lärt känna ägarna på. Jag tog en sallad med räkor. Så goda räkor här alltså! Och ännu mer cheese saganaki. Vi satt där till en bit över 23 sen gick jag och Andreas tillbaka till hoteller. Vi tog tid och det tar 6 minuter att promenera mellan båten och hotellet. Lagom. 
 
Har haft en jätteskön och bra första dag! Ser fram emot resterande dagar nu. Imorgon ska vi gå upp vid 8 och käka frukost och sen gå till båten för en dagstur. Spännande!