2 augusti, Lefkas dag 3

Imorse käkade vi frukost vid 8. Skönt, knappt nå folk! Det var andra varma saker idag mot igår. Typ omelett och bruschetta. Yummie. 
 
Sen gick vi ner till hamnen och så hämtade Frida och Mikkel oss med jollen. Sen åkte vi iväg. Vi såg delfiner jättenära båten! Två stycken. Tyvärr hann jag inte ta kort men det var så fint och häftigt! De var påväg bortåt och man visste ju inte exakt var de skulle hoppa upp därnäst. Men coolt. 
 
Vi åkte till nå klippor och en stor grotta. Det var sjukt fint och klart vatten! Det är förstås jättefint vatten överallt men det är verkligen olika från ställe till ställe! Vid stranden och hamnen är det inte så jättefint, trots att det såklart är turkost och genomskinligt. Men på vissa ställen är vattnet bara hur fint som helst. Som ni kanske vet så är mitt favoritvatten (OBS inte favoritstrand!) i Protaras på Cypern. Min favoritstrand sett till service och funktion är Almira Beach i Agia Marina, Kreta. 
 
Anyway, jag, Frida och pappa tog jollen in i grottan och tog även ett dopp. Så fint och mäktigt. Det var sjukt högt i "tak" och jättecoola formationer! 
 
Sen badade vi kring båten ett tag och sen gav vi oss iväg igen. Vi käkade lunch på båten, grekisk sallad som ju bara är 100 gånger godare i Grekland än när man är hemma. Punkt slut.
 
Vi la till vid en vik påväg tillbaka till Nidri. Superfint ställe! Så vi badade där ett tag innan vi åkte tillbaka. Det var fullt i hamnen igen så vi fick parkera vid viken som vi gjorde igår, mittemot hamnen. Så pappa skjutsade in mig och Andreas med jollen. 
 
Jag och Andreas hängde vid poolen ett tag, vi har ju inte hunnit göra de än! Jättefint poolområde med sköna solstolar av trä och madrasser med avtagbara överdrag. Så himla nice. Gillar inte plast/nät-solstolar som det brukar vara på stränder. Också därför jag gillade Almira Beach på Kreta som jag nämnde tidigare. Där hade de också sådana solstolar, och även gratis, bra Wi-Fi, serveringspersonal så man inte behövde gå nånstans för att få mat eller dricka, gratis och fräscha toaletter samt gratis sötvattensdusch, plus att det inte var så mycket folk. Mest awesomma (japp, jag böjde just ett engelskt adjektiv på svenska) stranden ever. 
 
På tal om Wi-Fi så har ju såklart vårt hotell det. Flera olika dessutom. Men använder ändå mitt vanliga internet för det är faktiskt snabbare och nu när roaming-avgifterna är slopade så funkar ju det superbra. 
 
Men iallafall. Sen kom alla till vårt hotell och så hade vi lite after beach (after boat blir det väl) på vårt rum. Mysigt! 
 
På kvällen gick vi ut och käkade på en italiensk restaurang precis vid havet, L'approdo. Så trevlig personal och fint ställe! Kan verkligen rekommendera det. Supergod mat också, förstås! Vi delade på feta cheese saganaki, lax med mascarpone och nån korv. 
 
Jag älskar förresten att vi är 6 personer för då kan vi beställa in flera olika förrätter och smaka lite av alla. När det bara är jag och Andreas så orkar man ju bara varsin förstås. 
 
Sen till det bästa; min älskade, älskade italienska pasta med räkor och musslor! Och den var precis lika god som jag hade föreställt mig och kommer ihåg. Jag åt det typ hela tiden när vi var i Rom. Sååå jäkla gott! Har aldrig lyckats hitta någon lika god på nåt annat ställe. Självklart var alla olika i Rom också, men alla var sådär toppengoda och det var denna ikväll också! Så jäkla mätt och nöjd. 
 
Jag förstår ändå verkligen charmen med båtlivet iallafall. Det är som en egen liten värld. Jag hade inte uppfattat att detta skulle vara ett så pass stort båtställe som det ändå är! Trodde typ det skulle va som Kreta där man ser lite random båtar överallt. Men här är det så sjukt många båtar överallt, i alla vikar, hamnar och ute på havet. Kul! Men liksom, alla har sitt lands flagga på bakdelen av båten. Man hejar lite på folk, mamma och pappa har redan fått ett par bekanta från Sverige som de träffat på några gånger. Det blir ju liksom så. 
 
Det är superbra för efter klockan 19 så är det förbjudet för bilar, moppar och andra fordon att köra på huvudgatan här utanför vårt hotell. Så det är bara till för gående. Toppen! Men men måste också tänka på att vi är i Grekland, så... Många som inte följer det, tyvärr! Så irriterande. Aja, trafiken är iallafall bättre här än i Italien, I guess.
 
Det är typ nå fel på mig (fast ett bra "fel"? Eller...!?). Frida har bokat en resa till Kreta nu i augusti och sen Rom i höst. Även om jag varit på båda de ställena så blir jag så sjukt avundsjuk. Så fort nån säger att hen ska åka nånstans så blir jag typ avundsjuk. Btw så klämmer alltså Frida in 3 solsemestrar denna sommar då hon var på Mallorca för en månad sen.