18 augusti, Prag dag 3

Idag gick vi först norrut för att sedan gå längsmed floden, Vltava, västerut. Det var kring 30 grader hela dagen, så varmt! Det var massa moln, till skillnad mot igår, och det blåste lite. Så det var väl okej, I guess, men ändå sjukt jobbigt. Eftersom det var så varmt så gav jag vatten till ett par hemlösa. Hoppas att de har tillgång till vatten på nåt offentligt ställe, men de hade inget vatten vid sig i varje fall. 
 
Vi åt lunch på en italiensk restaurang som heter Alforno Foccaceria. Jag åt jättegoda tortellini med ricotta, körsbärstomater, vitlök och parmesan. Andreas tog en fin skaldjurspasta, och så delade vi på en foccacia med ricotta, soltorkade tomater och basilika. Jättegott, alltihopa, men lite halvdålig service får jag lov att säga. Nonchalant servitör som inte ens kollade på oss när han tog emot beställningen, och så var det himla lång väntetid men det var ju inte enbart hans fel. 
 
De har ett superbra allergensystem här i Prag förresten! Det verkar som att alla restauranger, och även frukostbuffén på hotellet, använder samma system. De är namngivna som t.ex. A1, A2, A3 o.s.v. Så A1 är selleri, A6 är mjölk, A10 är nötter, A14 är gluten... Toppen-, toppenbra ju! Varför har inte Sverige det!? Så vid varje maträtt så står dessa siffror under om maträtten innehåller något av dem. Awesome. Och i USA redovisade de ju kalorier för varje maträtt. Här ligger Sverige efter.
 
Alltså det är så sjukt, sjukt mycket folk! Vet att jag är en av alla turister förstås, men ändå! HELT SJUKT. Och då har jag ändå varit i de flesta storstäder i världen; New York, Washington, D.C., Tokyo, Paris, Rom, Berlin, Amsterdam... Samt London vid olika årstider, men ingen av de städerna kan mäta sig med Prag i folktäthet (OBS alltså inte folkmängd). Dels så är det förstås smalare gator och mindre torg här, och mindre stadskärna, så det är klart att det blir trängre. Men det har liksom varit mycket folk typ överallt, även på smågator och mindre populära ställen. Okej att det är mycket folk, men nåt som stör mig något otroligt mycket är folk som plötsligt stannar mitt i vägen när det är så mycket folk att alla är beroende av de andra för att det ska flyta på, för man kan inte gå om. Man måste ju kolla av läget och ta sig åt sidan för att stanna! Gaaah. 
 
Vi gick förresten upp i ett av utsiktstornen i västra änden av Karlův most (Karlsbron). Så sjukt fin utsikt över stan. Som ni vet så älskar jag att komma högre upp, men inte för långt bort ifrån stan och inte för högt upp så att allting på marken blir pyttelitet (även om det förstås är supercoolt att vara jättehögt upp och se riktigt långt). Men denna var alldeles lagom högt upp. 138 trappsteg, så lagom det också. 
 
Sen gick vi tillbaka till hotellet och hängde på spa-avdelningen i ett par timmar. 
 
På kvällen käkade vi på en indisk restaurang som heter K the Two Brothers. Man fick själv säga hur stark mat man ville ha på en skala 1-10, där 10 är starkast. Jag gillar ju egentligen inte stark mat, haha, pinsamt att gå till en indisk restaurang. Men Andreas gillar ju stark mat, och vi hade läst om restaurangen och den skulle vara så bra. Andreas tog 8, och jag ville egentligen bara säga 1, men det kan man ju inte... Så fick bli 3. Jag tog räkor i cashew- och kokossås med saffransris, så sjukt, sjukt gott men så sjukt, sjukt starkt! Alltså, det var lite jobbigt. Andreas tyckte också att hans rätt var ett snäpp för starkt, haha. Jag satt iallafall superbra till, ett fönster var öppet och det blåste liksom rätt in på mig, så det var faktiskt inte alls varmt, medan Andreas hade det jättevarmt. Justja, vi delade på nån förrätt med typ friterad spenat och potatis med indiska örter och nötter, samt en stark sås. Intressant och väldigt annorlunda, men rätt gott. Sen tog vi naanbröd med ostsmak, superdupergott!
   
Sen senare på kvällen, vid typ 22:30, så bestämde vi oss för att gå ut och fota. Night time photography är ju min nya favoritsyssla. Det var typ 2 km att promenera till det ställe jag ville fota. Så vi började traska och jag fotade lite grejer på vägen. Dumma som vi var så hade vi inte kollat vädret så noga, för det var ju så himla fint och varmt på dagen. Helt plötsligt började det blåsa som FAN, alltså verkligen storm. Fick massa skräp och typ små partiklar i ögonen. Vi funderade om vi skulle fortsätta eller vända, men vi gick iallafall fram till torget, men verkligen alla skyndade därifrån så vi kom typ ändå inte fram. Sen kände man en regndroppe. Och en till. Och några till. Sen öppnade sig himlen och det bara forsade ner vatten. Vi fick ta skydd i en liten butik för att få ner min kamera i väskan. Även om den är vattentålig så vill jag inte riskera nåt. Sen var frågan om vi skulle stå kvar där, det var lite mer än 1 kilometer till hotellet. Men vi visste ju inte hur länge det skulle regna, eller om det (om möjligt) kunde bli ännu värre. Så vi typ sprang, men inte för fort för det var ju typ halt. Så så gick det med den fotokvällen. 
 
De första bilderna här, innan lunchen, är från hotellet. Så först är det en cigarrbar som de tydligen har här, och sen trapphuset och sist lite bilder på hotellet utifrån. Sen de sista bilderna, efter kvällsmaten, är också från hotellet. Det är ju förresten ganska mycket personal här på hotellet, som sagt. Det står alltid ett gäng portvakter vid ingången som hälsar på en när man kommer tillbaka och så!