16 augusti, Prag dag 1

Imorse ringde klockan 5:20 och vi kom väl upp typ 5:40. Käkade 2 knäckemackor, för det var väl ungefär exakt det enda vi hade hemma, hade iallafall lite Bregott också. Vi har ju som sagt knappt varit hemma, och även innan semestern så jobbade vi eller var iväg på saker typ hela tiden så vi har liksom inte handlat ordentligt sen... Ja, länge. Så igår bestod min lunch av en kokt fryst majskolv och stuvad spenat. Inte mig emot egentligen, älskar båda och brukar typ äta sån lunch. Men ändå. Anyway, vi packade iordning det sista och åkte väl iväg mot Arlanda strax efter 6 nån gång.
 
För första gången så hade vi bokat parkeringsplats. Vi brukar ju annars vara så bortskämda med skjuts. Antingen mina föräldrar eller Therese. Vi var i varje fall incheckade, security checkade, hade tagit ut pengar och klara vid 8:30. Så det blev en frukost och sen satte vi oss i gaten vid 9. En hel timme innan avgång! 
 
Jag tog en åksjuketablett och tuppade av ungefär 3 minuter efter att vi hade satt oss på planet. Japp, jag sov verkligen. Märkte inte när vi lyfte. Tror att tabletterna har typ en sövande effekt, för jag brukar ju aldrig liksom kunna somna annars. Sen vaknade jag dock efter 40 minuter och sen var jag halvvaken resten av resan. Flygningen tog 1h50min. Klockan är lika mycket här som hemma, så vi landade strax innan 12.
 
Vi tog taxi till hotellet, vilket tog typ 25 minuter. Det kostade ungefär 500 svenska kronor, så helt okej förstås, men trodde det skulle vara billigare i Prag!? Sen kom vi äntligen fram till hotellet; Boscolo Prague, Autograph Collection. De kom ner och hämtade våra väskor, och så blev vi visade till lobbyn. Så. Himla. Fint! De hade inte en traditionell, lång receptionsdisk. Utan det var flera, stora skrivbord med stora, fina stolar framför. Så vi fick slå oss ned och så hjälpte en kille oss att checka in. De kom in med handdukar på ett fat så vi kunde torka av oss, och sen kom de in med små typ bakverk/kakor, jättegoda!
 
Som tur var så var vårt rum redan färdigt. Annars hade vi tänkt ställa väskorna i bagagerummet och gått en vända på stan. Vårt rum är på tredje våningen. Det är ganska litet men fint och fräscht! Vi tog ju inte nåt av värstingrummen precis, så vi är nöjda! De körde upp våra väskor, och så packade vi upp lite och gjorde oss i ordning. Sen plingade de på dörren och så ville de bara dubbelchecka att allting var bra.
 
Spegeln i rummet påminner förresten mycket om House Martells house sigil, ett spjut genom den, så...! (House Martell är mitt favourite house i böckerna, men i serien framställs de tyvärr inte speciellt intressant alls! (I Game of Thrones förstås!)).
 
Vi började med att käka lunch på en av hotellets restauranger. Superfint ställe! Jag tog en saffransrisotto med sparris, salladslök, räkor och pilgrimsmusslor som var supergod, och Andreas tog gnocchi med tryffelkräm som också var gott. Jag drack en av deras egna lemonader med bl.a. citron då förstås, och apelsin, lime, päron och svarta vinbär. Jag såg när bartendern blandade ihop den och han använde riktiga frukter som han skar upp och mosade. Inte överallt det är så, tyvärr. 
 
Sen gick vi en sväng och köpte vatten, 30 svenska kronor för 1,5 liter var inte speciellt billigt. Sen gick vi tillbaka till hotellet för att byta om och bege oss ner till spa-avdelningen! Så nice. Man tar bara hissen från vårt våningsplan direkt ner dit, så man kan byta om och ha på sig en badrock och tofflor bara. 
 
Omklädningsrummen var superfina och fräscha, och det fanns hur mycket olika produkter och grejer som helst liksom. Tvålar, lotions, balsam, schampoo, parfymer, hygienprodukter... Massa. 
 
Det fanns även massa behandlingsrum och ett gym. Själva poolområdet var stort med en stor pool i mitten som man kan simma längder i, men allting var rätt nersläckt och så var det fina pelare och kakel o.s.v. så det var jättemysig stämning. Längsmed ena långsidan på poolen så kunde man simma in i bubbelpooler. Nice! Runt poolen så fanns det massa relaxstolar, och så fanns det vatten med antingen grape-, lime- eller apelsinskivor att ta, och så kunde man beställa andra drycker, fast inte alkohol. Sen fanns det ett bastuområde med duschar, en "isvak" (som faktiskt inte var sådär överdrivet kall, tråkigt), en vanlig bastu och en ångbastu. Allting är så himla fint! Så vi hängde där ett par timmar, så skönt! 
 
Sen på kvällen så gick vi till Palladium, ett stort shoppingcenter. Jag hade nämligen lyckats glömma min påse med underkläder! Fattar inte! Jag hade packat iordning den och allt hemma, men fick ändå inte med den. Så irriterande. Aja, bara att köpa massa nytt då. Extra irriterande eftersom jag köpte massa, massa trosor och strumpor på Primark i både London och Wien tidigare iår. Aja. Bara för att jag skrev att jag än så länge aldrig glömt nåt typ. Hade kunnat vara värre, I guess. Det gick ju fort att lösa. 
 
Sen käkade vi på Portfolio, en superfin, TripAdvisor- och Michelin-rekommenderad restaurang i närheten av vårt hotell. Vi båda tog deras 5-rätters avsmakningsmeny. För det första så var det så sjukt trevlig personal där förresten. Sen var det himla fint och mysigt där också. Andreas köpte till vinpaketet som hörde till menyn, så han fick ett glas vin som passade till varje rätt. Men jag dricker ju inte så mycket och om jag skulle dricka sådär mycket vin (även om glasen var mindre) på så relativt kort tid så skulle jag typ må dåligt.
 
Sen fick vi så mycket bröd vi ville gratis, och den ena sorten var så sjukt god! Sen så fick vi 2 extra "treats" som inte ingick i menyn men som vi fick ändå. Älskar när det är så. Så den första var torsk med friterat fiskskinn, och den andra var en vattenmelongazpacho. 
 
Sen maträtterna då; den första var carpaccio med örtdressing, majonnäs med kol (inte kål), melon, majschips och svamp. Den andra var kammusslor pocherade i foie gras, röda vinbär, hasselnötter och torkat gräs. Den tredje var atlanthavstorsk, en räka, kronärtskocka, broccoli, broccolipuré, beurre blanc (typ smörsås) och tomat. Deb fjärde var kalvfilé, pancetta, potatispuré med selleri, svamp, favabönor, druvor och kantarellsås. Den femte och sista var chokladkräm av Michel Cluizel-Vanuari 63%-choklad, körsbär, clementiner, våffelstrut och varm karamellsås med flingsalt.
 
Så det var två förrätter, plus den extra torsken vi fick, och sen två huvudrätter och sen en efterrätt, plus vattenmelongazpachon. Även om varje rätt var förhållandevis liten så blev man riktigt mätt. Är så sjukt nöjd med hela den restaurangupplevelsen, rekommenderar verkligen, verkligen den restaurangen!
 
Servitören beskrev alla rätter och berättade även grundligt om varje vin, kul! Hela avsmakningsmenyn kostade typ 600:- per person, utan dricka, och vinpaketet kostade typ 350:- per person. Så det var ändå väldigt bra pris, för det var ju sjukt gott och ett fint ställe!
 
Älskar att alla olika smaker passade så sjukt bra ihop. T.ex. så var det inte alls samma sak om man bara åt lite kött, utan man var tvungen att få med alla komponenter. Och nu menar jag inte att det var gott som i att Nutella är gott på pannkakor eller bearnaisesås är gott till kött. Utan dessa smaker lyfte verkligen varandra, helt perfekt liksom.
 
Vi åt ju en 5-rättersmeny på Fru K som låg i hotellet The Thief i Oslo. För övrigt ett av de allra, allra bästa och finaste hotellen jag bott på, det hade också en spa-avdelning som var helt fantastisk. Och det är svårt att säga vilken av de båda menyerna som var bäst, båda var toppen och så välgjorda. 
 
Sådant här är verkligen bevis på att de flesta råvor är riktigt goda bara de förvaras och tillagas rätt. Man vill ju aldrig mer äta torsk som varit fryst liksom, det smakar absolut inte alls som torsken vi fick.
 
Btw, det satt tre personer vid bordet bredvid oss. Såg ut som en mamma, en pappa och en tonårsdotter. De satt med sina telefoner exakt hela tiden och åt bara förrätt och efterrätt. Sen satt de bara med telefonerna och sa typ max, absolut max, 10 ord sammanlagt till varandra. Alla gör såklart som de vill, men kändes lite tragiskt när man går ut på en fin restaurang. Jag tar också upp telefonen men då för att fota maten och lägga ut på Snapchat. Sen har jag i princip aldrig något som är så viktigt att det inte kan vänta till efter maten. Just saying. 
 
Sen gick vi till en liten närbutik och så köpte jag lite kakor och godis till mina kit-till-de-hemlösa. 
 
När vi kom tillbaka till rummet så märkte jag att de hade varit där och bäddat upp sängen, alltså lagt kuddarna tillrätta och vikt ner täcket. Sen hade de även dragit för gardinerna. De hade dessutom tömt papperskorgen, och det hade de även gjort medan vi var på spa. Så de har redan varit här och snyggat till rummet 2 gånger. Nice. 
 
Jag har haft en toppenbra födelsedag iallafall! 2014 var jag på Cypern på min födelsedag, 2015 var jag på Mallorca, förra året var jag hemma men nu iår har vi fått ordning på det igen. Vill alltid vara på semester på min födelsedag.