26 april, Tokyo dag 7

Om det är någon som läser och inte har mig på Instagram eller Snapchat så får ni gärna lägga till mig, ssofielin heter jag på båda medierna. Har faktiskt inte lagt upp så mycket på Instagram från denna resa ser jag. Men bombar på Snapchat story istället, haha. 
 
Idag besökte vi bland annat Toshima-området. Det blåste sjukt mycket under stora delar av dagen. Inte storm direkt men väldigt kraftiga vindar. Det var iallafall varmt, men lite småkyligt när det blåste som mest. Man kunde ha kortärmat men jag hade en tunn vårjacka ändå. 
 
Vi besökte Sunshine 60, ett stort köpcentrum. Vi åt helt fantastiska våfflor där! Jag tog med färska frukter och bär och Andreas tog med ugnsbakade äpplen och kanel. Sen fick man sirap, grädde och mjukglass till. Mums.
 
Vi besökte även Akihabara, vilket är känt som stadens teknikområde. Coolt, och såklart med massa blinkande skyltar och skärmar. 
 
På kvällen åt vi äntligen ramen, den japanska versionen av nudelsoppa. Vi hade kollat ut ett ställe som fått bra betyg av användarna på TripAdvisor, och även fått ett Certificate of Excellence av TripAdvisor. Det ligger nära hotellet. Vi delade på några dumplings också. Jag tog ramen med biff och Andreas med fläsk. Det var verkligen jättegott! Måste lära mig hur de lagse det, borde inte vara allt för avancerat. Det var typ det bästa stället vi ätit på hittills. Jättemysig miljö och öppet kök så man såg när de lagade maten. Det verkar nästan vara standard här. Så är det nästan aldrig i Västerås. Jag tycker iallafall att det är trevligt och bra. 
 
Det finns såklart jättemånga restauranger i denna stad. Dock har många bara japanska skyltar och japanska menyer, eller inga menyer alls utanför. Så det är ganska svårt att bestämma sig för en restaurang ändå. Många har exempel på maten i skyltfönster. Denna ramen-restaurang som vi åt på nu ikväll, Ippudo Ginza, hade ingen som helst engelsk text överhuvudtaget på utsidan. Ingen meny eller matexempel på utsidan heller. Restaurangen var väldigt liten och man hade nästan lätt kunnat gå förbi utan att lägga märke till att det var en restaurang där. Det är sådana bra ställen man vill hitta! Nu visste vi ju innan att den hade fått bra omdömen på TripAdvisor, så det var därför vi gick dit. Men om vi inte visste det hade vi ju aldrig valt den restaurangen. Det satt iallafall ett TripAdvisor Certificate of Excellence-klistermärke på dörren, och jag brukar hålla utkik efter sådana då jag oftast brukar tycka att TripAdvisor certifierar bra ställen. Men i denna stad har jag inte sett alltför många certifikat. Finns antagligen jättemånga, men det är en sjukt stor stad. 
 
Justja, jag glömde att berätta om när vi käkade på en restaurang i Roppongi Hills. Som sagt så är det nästintill alltid bilder och/eller exempel på maten på alla restauranger. Just denna gång tänkte vi vara lite "modiga" och prova en restaurang utan bilder. Den såg jättefin ut och de hade en grej som var 10 små rätter för 3000 yen var. Det skulle vara efter kockens val. Det är alltså typ 240 svenska kronor var. Sen köpte Andreas en öl och jag köpte en äppeljuice som kostade typ 35 svenska kronor. Det visade sig vara ett pyttelitet glas, typ 3 klunkar. Irriterande. Men ännu mer irriterande var att de där 10 små rätterna enbart bestod av små munsbitar av friterade saker! Alltså verkligen jättesmå bitar (typ som en Chicken nugget på McDonald's, för jämförelse) och man fick bara en av varje sort var. Så hela middagen som totalt gick på över 600 svenska kronor var: min lilla äppeljuice, en liten öl, 20 stycken små bitar med friterade saker, varsin liten sallad (vitkål, en körsbärstomat, en gurkbit och en rättikabit) samt några strån gräslök! Vi fick väl kanske lite "skylla oss själva" för att vi litade på "kockens val", men vi trodde ju typ att det skulle vara små smakprover av japanska rätter. Kanske dumplings, lite nudlar, nåt friterat, nån spännande sallad o.s.v. Allting var ju gott och så, men det var för dyrt då det var så små bitar och absolut noll variation. Även om det nu skulle vara olika saker i varje friterad sak så smakade allting likadant, förutom sparrisen. 
 
Gillar iallafall hur de friterar här, tempurafriterat, inte sådär degigt och flottigt som man är van vid från Kinarestauranger i Sverige (men det är också gott!). Detta är liksom mer frasigt, och själva frityrgrejen är mycket närmre sjävla råvaran, alltså inte så mycket "deg". Får se hur det friterade är i Kina snart då! 
 
Det blev över 25 000 steg idag. Mina stackars trampdynor nu alltså. Jag har mina Gant och mina Converse. Brukar alltid ha Converese och det brukar aldrig vara några problem. Men brukar inte vara på så här långa stadssemestrar heller. Det var väl i USA där vi var i 2 veckor för 2 år sedan, men annars brukar det bara vara typ 4-5 dagar. I och för sig brukar jag ha mina personligt gjutna sulor i skorna, men det ena har typ blivit "vikt" så det är som ett litet hack vilket gör att det skaver. Nu har jag bara gelékuddar under vänstra hälen då det benet är kortare. Men gelékuddar har jag även på jobbet. Anyway, det jag ville säga är att jag inte är van vid att ha ont i fötterna. Ska bli så jäkla skönt med spa på hotellet i Kina nu.
 
Det tar typ 20 sekunder-1 minut att lägga upp en bild här i bloggen. Så drygt. Tycker inte att Blogg.se/Publishme-appen fungerar nå bra alls, så kör i vanliga webbläsaren (Safari) på iPhone. Det är inte hotellets Wi-Fi det är fel på heller för det är samma sak hemma, att det är så jäkla segt alltså. Man kan bara välja en bild från kamerarullen i taget och sen ska de laddas upp. Man kan ladda upp flera samtidigt men tycker inte att det fungerar speciellt bra, det tar sjukt lång tid. Det verkar också som att man måste ha mobilen tänd (olåst) hela tiden och man kan inte ta ner webbläsar-fliken. För övrigt är hotellets Wi-Fi jättebra och snabbt. 
 
Något jag har lagt märkt till här på bloggen är att bilderna, speciellt de på mat, får så konstiga färger mot hur de ser ut i mitt fotoalbum på telefonen. Vet inte hur det ser ut på era mobiler eller datorer. Dels så är ju vitbalansen lite off eftersom det är mobilfoton, så de ser väldigt gula ut. Sen så är de även lite grådassiga tycker jag. Färgerna kommer inte riktigt fram så det ser inte lika fräscht och läckert ut som det gör på riktigt. Så bilderna blir alltså sämre när man lägger upp på bloggen är vad originalbilden är. Så är det även på Facebook när man laddar upp bilder på tidslinjen på jobbets Facebook har jag noterat. Så tråkigt och dumt, men det är väl kanske för att spara plats med ett mindre färgschema. Plus att det skulle antagligen ta ääännu längre tid att ladda upp bilderna isåfall. 
 
#1 - - Carina Hassel:

Så många fina bilder, så mycket god mat och vad mycket ni får se och uppleva! Njut av semestern! 😃👍
Kram ❤

Svar: Tack! Ja det ska vi! 😄Kram 💕
Sofie Lindberg