23 april, Tokyo dag 4

Imorse gick vi upp typ 6:30 och var nere på frukosten när den öppnade vid 7. Anledningen till det var att idag så åkte vi på utflykten vi hade bokat hemifrån till Mount Fuji!

Vi promenerade till Courtyard Marriott Ginza Tobu Hotel där en buss hämtade upp oss vid 8:15. Alla blev avprickade och fick ett bekräftelsepapper. Vi åkte en kort sväng genom Tokyo till en busstation. Där gick alla in och anmälde sig. Det var jättemånga olika turer som utgick därifrån så det var mycket folk och rörigt, men ändå bra strukturerat och många hjälpsamma människor som jobbade där. Sen hoppade vi på vår buss som avgick 9:15.

Vi åkte på en motorväg längs med utkanten av staden så vi hade superfin utsikt. Alltså hur stort och coolt är inte Tokyo!? Kan knappt fatta att jag är här. Det känns liksom inte så speciellt, fast ändå hur häftigt som helst! Måste liksom uppskatta det mer, men det är svårt för det känns så "naturligt" på nåt sätt.

Resan till Mount Fuji tog ungefär 2,5 timme och vår guide var en lite äldre man som pratade rätt bra engelska. Han verkade väldigt trevlig och var hela tiden mån om att alla förstod och var med på allt. Han skämtade massa också så det var kul att lyssna på honom!

Det var en helt fantastiskt fin bussresa dit. Så vackert att se hur det ser ut utanför staden. Massa berg, dalar, sjöar, öppna fält och skog. Vi tog en liten paus på en kvart på vägen också.

Det var toppenfint väder och man såg Mount Fuji väldigt tydligt under en stor del av bussturen. Tyvärr satt vi på fel sida av mittgången så kunde inte ta några bra foton.

Men eftersom det regnade igår så hade det snöat och var dåligt väglag. Det var svårt att tro att det var dåligt väder där uppe när man åkte på de fina, soliga, varma vägarna nedanför och man såg toppen klart och tydligt!

Vi skulle egentligen ha åkt upp till den femte stationen, men fick reda på att vi bara skulle kunna komma upp till den andra för det var så dåligt väglag. När vi började åka på slingervägarna vid foten av berget så var det redan lite snö i skuggorna vid sidan av vägen. Sen blev det mer och mer snö längs vägarna. Vi fick reda på att vi iallafall skulle kunna ta oss upp till den fjärde stationen!

Det var kö på vägen men det gick ganska fort. När vi kom fram till den fjärde stationen så var det väldigt tjock dimma (moln) typ överallt. Tråkigt men ändå coolt liksom! Plötsligt så klarnade det och vi såg toppen superbra, och så nära! Riktigt coolt. Sen drog det in fler moln och så försvann toppen bakom dem. Sådär höll det på. Så coolt att man liksom såg molnen komma och sedan flyga förbi. När det var molnfritt så var det soligt och varmt, men det var fortfarande massa snö på marken. Coolt.

Sen åkte vi ner igen och käkade lunch på en restaurang vid ett stort nöjesfält nedanför berget. Lunchen var så fint uppdukad. Alla fick liksom en stor bricka var och så var det en liten gryta ovanför en eld. I grytan var en nudelsoppa som kokade tack vare elden. Sen var det en del friterade saker, typ räkor och grönsaker. Sen ris, ångkokta grönsaker och picklade grönsaker, samt en tofupudding. Det var verkligen en jättefin och god lunch! Så kul att få äta sådant! Vi hamnade bredvid ett trevligt par från Arizona, USA, ett par från Skottland och ett par från Australien. Bara native english speakers... Men det var kul! Alla var så sjukt beresta. Hoppas att jag också kommer vara det i deras ålder. Det var många unga på resan, men också många äldre par.

Sen åkte vi vidare med bussen till Hakone. Där åkte vi på en kort kryssning över Ashisjön. Dock hade det blivit mulet då, och det blåste rätt mycket när man stod ute på däck. Jag mådde iallafall inte så illa. Det var väldigt fint och coolt att glida fram där mellan stora bergskedjor!

Sen åkte vi upp en linbana som tog 7 minuter, upp till toppen på ett berg. Tyvärr var det så mulet så vi såg inte Mount Fuji, eller vi såg botten av berget men inte toppen. Solen sken igenom molnen på vissa ställen men det var väldigt mycket moln. Man hade iallafall superfin utsikt över sjön och byn nedanför!

Sen åkte vi buss till en tågstation och tog ett Bullet train tillbaka till Tokyo. Det går i 300 km/h, ibland upp till 320 km/h. Så det tog bara 30 minuter att åka tillbaka till stan!

Vi käkade på en restaurang nära Tokyo station. Sen promenerade vi till hotellet. Det är så fint här på kvällen med alla skyltar och allt som lyser.

Jag är nöjd med dagen, den var väldigt häftig och verkligen annorlunda mot hur man tillbringar en vanlig dag, förstås. Men det var väldigt mycket bussåkande och hela utflykten tog ju över 12 timmar. Så det var en väldigt lång dag. Sen var det förstås tråkigt att vi inte såg Mount Fuji från toppen av det andra berget, men så kan det vara.