21 april, Tokyo dag 2

Jag kunde verkligen inte sova inatt. Så konstigt med tanke på att jag borde ha varit jättetrött då jag inte sov offentligt på planet, och sov ju inte direkt mycket natten till dagen vi åkte. Jag brukar aldrig ha svårt att sova. Det måste ha varit bra ljudisolering på hotellet, btw, för man hörde ingenting av trafiken. Men som sagt så var ju trafiken väldigt lugn och sansad.

Vi gick iallafall upp vid 8:30. Ingen av oss kom ihåg utifall vi hade köpt till frukost på hotellet eller ej, men det visade sig att vi visst hade gjort det. Så vi fick varsin kupong för varje dag och så får vi äta frukostbuffé på samma restaurang som vi åt lunch på igår. Nice! Frukosten var superbra också. Dels fanns riktig mat, alltså pastarätter, soppor, ris, grytor, salladsbuffé... Sen fanns typ äggröra, kokta ägg, bacon, omelette, bröd, yoghurt, flingor och müsli, alltså det "vanliga". Sen fanns det tofu, friterade saker, inlagda grönsaker... Sen fikabröd, bananpannkakor, frukt, massa olika juicer och smoothies... Gissa vad jag åt. Bananpannkakor med lönnsirap och frukt, förstås! Och iste, apelsinjuice och banan/kiwi/spenat-smoothie. Sen lite olika sallader och en liten "open sandwich" med tomatsås och mozzarella. Det fanns skyltar till all mat där det stod vad det var. Mätt blev man.

Sen gick vi upp till rummet igen för att göra oss iordning och hämta våra grejer och så. Det är väl något som ändå är skönt med att ha frukost på hotellet, även om det nu var helt amazing att äta frukost ute varje dag i London. Genom ett av fönstrens i hotellkorridoren så såg vi en kille som putsade fönstren på en hög skyskrapa, säkert typ 100 meter högt upp. Han satt fast i en sele och det var ingen ställning under honom eller nån platta eller nåt, utan han hängde verkligen bara i selen. Sen svingade han sig fram och tillbaka. Crazy.

Sen gick vi till tunnelbanestationen som ligger precis bredvid hotellet. Vi köpte ett kort som man kan åka tåg, buss och tunnelbana på. Vi laddade det med 3000 yen, typ 250 svenska kronor. Så får vi se hur länge det räcker. Vi åkte ganska mycket tåg idag och har hälften av summan kvar ändå.

Så vi åkte till ett center som vi hade kollat upp, som sysslar med att skapa bra vattenmiljöer i Tokyo och runt hela världen. Typ som ett ställe vi besökte i Baltimore. Så de hade massa olika fiskar där. Så fint och intressant!

Sen åkte vi tåg igen till Odaiba, vilket är en stor, konstgjord ö som byggdes på 1850-talet men på senare år har expanderat rejält. Nu är ön känd för sina stora shoppingcenter och underhållningsställen. Vi käkade lunch i Venus Fort i Palette Town, ett stort köpcentrum med Venedig-tema. Så det såg ut som att man var utomhus fast det var inomhus. Så fint och mysigt!

Sen promenerade vi mot vattnet för att kika på deras Statue of Liberty och Rainbow Bridge. Så himla fint det är här! Det var molnigt hela dagen, men där på eftermiddagen så kikade solen fram lite. Det var kring 18-19 grader idag så det var skönt! Gick i shorts och t-shirt.

Sen besökte vi Mega Web, vilket är en stor utställningshall av Toyota-bilar. Det var häftigt! Det fanns även en del som var för gamla bilar och då var det olika märken. Det fanns en del simulatorer och spel där man satt som i en bil och körde och hade en tv-skärm framför sig, Andreas provade dem.

Vi såg även en grej inne på Mega Web som hette Mega Theatre. Vi fattade inte vad det var men vi tänkte väl att vi skulle prova. Den skulle precis börja så vi liksom bara gled med in. Det var som en biosalong med en stor bioduk längst fram. Stolarna var indelade i sektioner och det var liksom bilstolar istället för vanliga biostolar. Det var säkerhetsbälten på stolarna och så körde de en säkerhetsgenomgång. Förstod ju att det skulle va nåt att man kollade på bilar och tänkte typ att bilsätena va en kul grej. Men sen fattade jag att de va typ en "rörelsebio" där stolarna vibrerade och rörde på sig, ja hela sektionerna rörde på sig. Så det var som att man satt i olika bilar som körde racing först på en vanlig racingbana, sen i skogen, i en öken, genom vattendrag, genom städer... Man såg som att man var föraren och ibland klipptes det till en kamera som satt längst fram på bilen. Sjukt läskigt och det kändes verkligen som att man åkte bil sådär fort, fast det var inte så bra g-krafter så det var inte så jättetydlig acceleration i sig, men ändå en häftig upplevelse. Mådde såklart lite illa men det gick okej. Det hela tog kanske 10 minuter.

Vi käkade även middag inne i Palette Town, fast på en annan restaurang.

Sen gick vi tillbaka till vattnet och fotade lite mer. Så himla fint. Night time photography is my new favourite thing. Tyvärr är det inte Andreas nya favoritsyssla. Men det gick ändå ganska fort för mig att fota, det var mycket värre i London. Fast vi har ju bara varit här i ett dygn... Hihi.

Vi gick 29 907 steg idag, bra jobbat ändå med tanke på hur mycket tåg vi ändå åkte! Vi försöker dock att gå så mycket som möjligt för det är roligast.

Det är rätt ovanligt med skyltar och information på engelska, det mesta är verkligen på japanska. Så det är ganska svårt ibland. Alla stora grejer har ju huvudinformationen på engelska, men långtifrån allt.