Political Animals

 Political Animals
(2012)
Skapad av: Greg Berlanti
Skådespelare i urval:
Elaine Barrish/Sigourney Weaver
Bud Hammond/Ciarán Hinds
T.J. Hammond/Sebastian Stan
Douglas Hammond/James Wolk
Susan Berg/Carla Gugino
Margaret Barrish/Ellen Burstyn
Anne Ogami/Brittany Ishibashi 
 
Political Animals är en miniserie med 6 avsnitt, och varje avsnitt är ungefär 1 timme långt. Den sändes sommaren 2012 på USA Network. Nu har jag kollat på serien två gånger. Så bra är den! Jag hittade den för att Sebastian Stan är med i den, men jag gillar ju även Ciarán Hinds såklart. Tråkigt att det bara är en miniserie, men jag tycker verkligen att den är extremt välgjord och de fick med väldigt mycket på bara 6 avsnitt. Den gick förvånansvärt djupt mot vad jag hade förväntat mig eftersom det "bara" är en miniserie. Jag menar djupt främst när det gäller karaktärsutveckling, men även händelsemässigt. Det känns inte påskyndat utan allting är väldigt välgrundat.
 
Serien handlar om Elaine Barrish (Sigourney Weaver) och hennes familj som består av hennes exmake Bud Hammond (Ciarán Hinds), samt deras tvillingsöner T.J. (Sebastian Stan) och Douglas (James Wolk). Bud var tidigare president, och nu får vi följa Elaine genom hennes jobb som Secretary of State där hon jobbar nära President Paul Garcetti (Adrian Pasdar), efter att själv ha förlorat i valet mot honom. Kommer Elaine nöja sig med att arbeta under presidenten? Samtidigt handskas hon med sin exmake och sina känslor för honom och allt han ställer till med. Hennes ena son, T.J., är en homosexuell drogmissbrukare som inte hittat sin väg i livet ännu, och hennes andra son, Douglas, är en ordnad man som jobbar tillsammans med henne i the White House. 
 
Det jag gillar med serien är att den visar flera olika vinklar hur det är att jobba i the White House. Dels hur arbetet i sig ser ut, dels familjeaspekten och hur det är att tre av fyra i familjen är inblandade i politik, men även hur stor roll medier faktiskt spelar. Susan Berg (Carla Gugino) är en journalist som formar starka, personliga band med Elaine och Douglas efter att ha jobbat nära dem under en tid. Hennes artiklar och den information hon erhåller från olika källor är viktiga aspekter i Elaines yrkesliv.
 
Andra viktiga karaktärer är Anne (Brittany Ishibashi), Douglas flickvän som han planerar att gifta sig med, samt Margaret (Ellen Burstyn), Elaines mamma. Alla karaktärer är väldigt välskrivna och starka och jag tycker att man kommer alla väldigt nära under de 6 avsnitten. Det är även ett flertal flashbacks i serien, som förser en med ännu mer bakgrund om karaktärerna 
 
Vidare så gillar jag att detta är en av få serier (som inte är komedier) som har en kvinna i huvudrollen. Hon är dessutom stark och har egna tankar, egen vilja och eget driv. Hon befinner sig i en mansdominerad värld, USA har ju som bekant ännu aldrig haft en kvinnlig president.
 
 
Elaine Barrish/Sigourney Weaver
 
 
Bud Hammond/Ciarán Hinds
 
 
T.J. Hammond/Sebastian Stan
 
 
Douglas Hammond/James Wolk
 
 
Susan Berg/Carla Gugino
 
 
Margaret Barrish/Ellen Burstyn
 
 
Anne Ogami/Brittany Ishibashi