18 oktober, Riga dag 2

Imorse gick vi upp vid 9 och begav oss mot frukostbuffén. Den var inte superduper stor men hade väl det mesta fast i mindre skala. Det var mest olika brödsorter och massa olika varm mat, lite olika pålägg och grönsaker samt yoghurt och olika flingor/müslis. Helt okej ändå! Men det bästa var att man fick mousserande vin! Med alkohol. Det har jag aldrig fått på någon frukostbuffé förut. 
 
Vi bestämde oss för att besöka Riga Zoo. Vi brukar inte besöka djurparker i de städer vi åker till, om det inte är en djurpark som aktivt jobbar med konserveringsarbete, forskning och utbildning. Riga Zoo gör allt det, och är även medlem i EAZA (European Association of Zoos and Aquaria), vilken är den Europeiska djurparksföreningen. Djurparken var jättefin, den låg i en skog och inhägnaderna var stora och rena, och hade bra gömställen för djuren så de kunde gå undan från människorna om de ville. Djurparken tog även hand om djur som behövde hjälp. Bl.a. en björn som egentligen skulle ha hamnat på en cirkus.
 
Men det vi stod längst framför och kollade allra mest på var en myrflock. De var i ett långt akvarium (utan vatten såklart) som var uppdelat i två delar men med en öppning emellan. I de vänstra delen var det som en skog och allra längst till vänster låg en riktig kvist från ett träd med löv på. Från den kvisten gick en lång, lång pinne som ledde in till det högra "rummet". Där var det fem glaskuber i vilka myrorna byggde bon. Så det var typ som en liten "highway" på den där pinnen där myrorna gick på led från bona tull kvisten med löv, tog en liten bit och gick sen tillbaka på led. Alla myror som gick mot bona hade löv med sig och inga bar löv åt fel håll. Coolt att se det så nära och detaljerat. 
 
Vi åkte taxi till djurparken och tog taxi tillbaka, det var ungefär en mil och kostade €12. Väl tillbaka i gamla stan så käkade vi lunch. Jag åt min klassiska pasta med grädde, chili och skaldjur. Sen promenerade vi omkring lite. Jag hittade en såndär turistklocka i den första souvenirbutik vi gick in i. Den var faktiskt väldigt fin, näst finast av alla i år efter den från London. 
 
Sen besökte vi Katedralen, vilken är den protestantiska domkyrkan i staden. Den uppfördes redan 1211, men har byggts om några gånger sedan dess. Det är den största medeltida kyrkan i Baltikum. Det kostade €3 att gå in. Den var ganska fin men ganska så kal. Fönstermålningarna var väldigt vackra. 
 
Sen strosade vi omkring lite mer, gick även till floden Daugava igen. Den är väldigt bred. Det var lika fint väder idag, inte ett moln på himlen och ganska så vindstilla. 
 
Vi fikade på mysiga BakeBerry. Det fanns jättemånga olika, superfina bakverk, de flesta med färska bär på då såklart. Jag tog en med hasselnötsfyllning och svartvinbärs-överdrag, med färska bär och en macaron på toppen. Sååå gott. Till det drack jag varm choklad med grädde.
 
Sen mot kvällen så besökte vi hotellets spa igen. Så himla skönt. Detta kan mycket väl vara den lugnaste semestern jag varit på, men på ett skönt och avkopplande sätt! 
 
Sen gick vi till en mysig fiskrestaurang som heter Fisherman's Son. Till förrätt tog jag en klassisk sparris med Benedict-ägg och bearnaisesås. Gott, såklart. Andreas tog örtinbakad getost med rostade rödbetor och pinjenötter samt sallad. Sen tog jag rökt öringfilé med örtyoghurt och smörstekt blomkål. Det var riktigt, riktigt gott! Andreas tog tonfisk med sesamöverdrag. Sen tog jag efterrätt också, marsipan- och hasselnötstårta med bär och honung formad som kaviar! Så coolt och fint, och självklart riktigt gott. En av de bästa efterrätterna jag ätit. Till efterrätten drack jag en klassisk lettisk dryck; rabarber- och jordgubbsdrink. Den var också god.
 
Trafiken är som sagt väldigt lugn, har varken hört sirener eller tutor. Bilarna stannar vid övergångsställen och rödljus.
 
#1 - - Katja :

Jag och Johanna brukade alltid, när vi var barn, fånga myror i en stor glasslåda och ge dom "virke" för att bygga! De var ju helt amazing att se när dom började jobba 😱👍 Det här var i Finland i pappas barndomshem mitt ute i skogen i princip, så de där kunde vi hålla på med i flera timmar 😂

Svar: Coolt! Ja det är verkligen imponerande hur smarta de är trots att deras hjärnor måste va typ hur små som helst 😄
Sofie Lindberg