LotR, Karlstad & Les Miz

Nu var det ett jäkla bra tag sedan jag skrev ett "vanligt" inlägg, i.e. inte ett filminlägg. Så här kommer ett ganska långt inlägg, men jag har lättat upp det lite genom att ha med bilder efter typ varje stycke istället för en bildbomb i slutet.

I onsdags jobbade jag till 14 och sen umgicks jag med Anna och Emma i Hallsta. På kvällen så lagade jag och Emma en supergod risotto med bl.a. rödbetor, halloumi och valnötter hemma hos henne. Sen kollade vi på "The Lord of the Rings: The Return of the King" (2003) extended, vilken är 4h23min. Men man tröttnar aldrig. Så bra!

 
Sen sov jag hos henne och på igår på förmiddagen så styrde vi äntligen bilen mot Karlstad!
 
Det tog typ två timmar att köra dit. Sen hände nåt som aldrig hänt mig. Jag brukar ju ha superkoll när jag reser, men av någon anledning så hade jag blandat ihop hotellet vi skulle bo på med ett annat hotell som vi eventuellt skulle bo ha bott på, men det var fullt. Så jag trodde att vi skulle bo på Scandic City på Drottninggatan men vi skulle bo på Clarion Drott på Järnvägsgatan, haha. Och det kom jag på efter att vi hade parkerat och betalat för parkeringen. Men som tur var så var det bara ett par minuters promenad till vårt hotell. Så, hotellet var fint och mysigt! Fick ett rum med balkong på fjärde våningen. Nice!
 
 
Vi käkade varsin sallad och sen gick vi en sväng på stan och kollade i lite butiker och sådär. Verkar vara en mysig stad! Så kul med den värmländska dialekten överallt också. Det blåste kallt men var väldigt fint och soligt väder annars, så det var ju varmt i solen när det var vindstilla.
 
Vi hade middag på hotellet vid 17. Till förrätt fick vi parmaskinka med olivolja och melon, vilket alltid är gott såklart. Till varmrätt fick man välja mellan fisk eller ryggbiff. Vi båda tog ryggbiffen. Sen fick vi glass med choklad- och apelsinsås samt browniebitar. Supergod middag!
 

Efter det var det äntligen, äntligen dags att bege oss mot Wermland Opera! Den låg bara ett par minuters promenad från hotellet. Påvägen dit gick vi över Klarälven och solen höll precis på att gå ned, så det var himla (pun intended) vackert! Synd att jag bara hade mobilen med mig.

 
Och sen var det alltså ÄNTLIGEN (med versaler, ja) dags att se bästa, bästa Les Misérables. Jag hade inga speciella förväntningar, alltså jag trodde ju att den skulle va bra och jag var ju väldigt excited innan. Men jag trodde inte att den skulle vara så pass bra som den var. Heeelt galet! Jäklar va duktiga alla var och vilken otroligt fin produktion! Så himla, himla bra! Blev riktigt överraskad och imponerad! Musikalen kommer att få ett eget inlägg sen, men den var bland det bästa jag sett. Jag kan ju bara inte säga att den var bättre än när jag såg den på Broadway med bästa Ramin Karimloo, såklart. Men de var jäkligt duktiga där i Karlstad! Jag tror också att man omedvetet får en förväntning när man ser en Broadway-show. Även fast jag inte ville det, så visste jag ju att den skulle vara toppenbra. Nu i Karlstad så tänkte jag väl att den skulle vara bra och absolut sevärd, men inte att den skulle vara så fantastisk som den faktiskt var.
 

Så både jag och Emma var helt lyriska efteråt och vi båda gick och sjöng typ alla låtar på hotellrummet resten av kvällen. Vi somnade ganska sent för vi var så uppspelta, haha.

Sen imorse var det ju äntligen dags för frukostbuffén. Den var bra! Inte superstor men det fanns mycket kallt och varmt, dock inga pannkakor. Helt klart godkänd iallafall!

Sen checkade vi ut, men vi lämnade våra väskor i bagagerummet på hotellet. Sen gick vi ut på stan igen. Tog en sväng ner till ån och kollade runt där i det fina vädret. Såg ju alltså då även operan i dagsljus. Fin byggnad. Sen fikade vi på ett supermysigt franskt fik som heter Mollys. Efter det gick vi i lite fler butiker och sen hämtade vi våra väskor och begav oss hemåt.

Har verkligen haft en toppenbra minisemester!