19 oktober, Riga dag 3

Idag började vi med att besöka Rigas museum för historia och sjöfart. Det var ganska stort och ganska intressant! Många fina grejer. Det var ganska folktomt också så det var skönt.

Sen promenerade vi runt lite mer i det fina vädret innan vi gick och fikade på BakeBerry igen. Denna gång tog jag en hallonmacaron med hallonkräm, supergott såklart.

Sen gick vi en bit längsmed kanalen och sen gick vi upp mot Esplanade-parken och besökte The Nativity of Christ Cathedral. Det är den störta ortodoxa katedralen i Baltikum, och byggdes i slutet på 1800-talet. Man fick tyvärr inte ta kort där inne men den var väldigt stor och pampig med många gulddetaljer och massa, massa ikoner.

Efter det promenerade vi lite i parken och sen en till liten sväng i Old Town innan vi begav oss tillbaka till hotellet och besökte spa-avdelningen igen. Älskar den.

Det var lika fint och soligt väder idag, inga moln alls och inte så kallt.

På kvällen gick vi och käkade på Kolonade, en fin restaurang som ser typ ut som en glaskub. Den ligger i parken vid kanalen precis vid Frihetsmonumentet. Supertrevlig restaurang med väldigt professionell personal! Rekommenderas. Miljön var jättefin och maten var supergod. Och man fick små extrarätter, vilket jag älskar och är ett stort plus. Innan förrätten fick vi en liten pumpasoppa och en liten ostkrokett. Supergott! Sen till förrätt tog Andreas någon färskost med sparris och tomater. Jag tog handskalade grönlandsräkor med sparris, avokado, melon, ruccola samt hallon- och rödlöksvinegrette. Dock visade det sig att det var typ en hel sallad, trots att den stod under förrätter. Så det var typ massa olika salladssorter, men den var jättegod. Sen fick vi en liten äppelsorbet, vilken också var jättegod. Till varmrätt tog Andreas kött och jag tog tonfisk med vildris, avokado, tomater, spenat samt sedan-och limesås. Det är verkligen skillnad på vissa rätter beroende på under vilka omständigheter de tillagats. T.ex. tonfisk på burk går ju inte att jämföra med fryst tonfisk man köper och lagar själv, är dock för övrigt inget större fan av något av dem. Andreas tog ju grillad tonfisk igår och den smakade lite för mycket "fisk" för min smak, om man säger så. Känns konstigt att säga att fisk smakar för mycket fisk men det är som färsk torsk på restaurang vs fryst torsk man lagar själv; man kan ju absolut inte tro att det är samma fisk. Och min tonfisk idag. Sååå bra tillagad och helt perfekt smak, man kan ju knappt tro att det ens är fisk. Och tillbehören var också superbra. Helnöjd. Sen till efterrätt tog jag marsipan- och hallontårta med hallonsås och maräng. Behöver väl inte ens säga hur gott det var. Ah-mazing. Känns som att jag ätit typ hur mycket som helt. Antagligen för att jag har gjort det också.