17 oktober, Riga dag 1

Imorse kom pappa och hämtade mig och Andreas vid 4:30 och sen skjutsade han oss till Arlanda strax innan 5. Vi käkade frukost där och sen lyfte planet vid 8. Det var ett superminilitet plan. 4 trappsteg upp och 20 rader med 2 platser på vardera sida mittgången, alltså bara 80 platser. Det var inte ens fullsatt så på de typ 7 raderna längst bak så satt bara en person på varje sida om mittgången, för att det skulle bli jämnvikt då. Vi satt på rad 19 och jag satt på vänstra sidan, som vanligt. Känner att mina inlägg blir mer och mer lika när jag skriver om flygresan. Japp, jag gick in i mitt flight mode och va totalt borta när vi lyfte. Sen vaknade jag när de kom med mat/snacks/drickavagnen (vad heter den?), då tog jag ett kort ut genom fönstret och sen däckade jag igen och vaknade inte förrän vi rullade in mot terminalen. Så mådde väldigt bra, hade bara ont i huvudet och var lite snurrig.

Klockan är ju 1 timme mer här, och flyget tog typ 1 timme. Så vi landade vid 10 lokal tid. Vi tog taxi till hotellet, det var strax över 1 mil och kostade €13. Billigt! Vi bor på ett jättefint hotell som heter Wellton Centrum Hotel & SPA. Det ligger mitt i centrum i Old Town. Det vann Trip Advisor's Travellers' Choice i år. Vårt rum ligger på andra våningen och vi har ganska bra utsikt, är ju inte så högt men man ser en bit och inte bara in på någon innergård eller en vägg, typ. Rummet är superfint och fräscht, hotellet är bara 3 år gammalt. Det är golvvärme i badrummet, som jag älskar. Sen fick man varsin badrock och tofflor så man kan byta om på rummet och ta hissen direkt ned till hotellets spa. Vårt rum är precis vid hissen också. Det är snabbt och bra wi-fi också!

Vi började med att gå en sväng i ett shoppingcenter som ligger på andra sidan gatan från hotellet, man ser det från vårt fönster. Sen gick vi en promenad genom gamla stan och bara kollade in allt. Riga är verkligen en fin stad, är mycket positivt överraskad! Eller "överraskad" kanske är fel ord, låter ju som att man trodde att det skulle vara jättefult. Men jag trodde väl att det skulle vara mer slitet och typ omodernt. Men det är superfint och väldigt fräscht! Typ inge skräp på gatorna alls, lugn trafik och nästan bara fina bilar. Visst är det många gamla byggnader men de är välunderhållna och hela staden är verkligen promenadvänlig och mysig. Det går spårvagnar lite överallt, och det är nästan bara kullersten och ingen asfalt. Vi gick mot floden, Daugava, och kollade där lite.

Vi åt lunch på Melna Bite, en fin och mysig restaurang som hör till hotellet. Jag åt risotto med Zander-fisk, parmesan, sparris och spenat. Det var gott.

På eftermiddagen promenerade vi lite mer, och så besökte vi krigsmuseet. Tyvärr var det inte så spännande, men, men... Sen gick vi längsmed kanalen, vilket var väldigt fint. Vi besökte även Stockmann. Självklart gjorde vi ett litet studiebesök i matbutiken. Inte lika fancy som i Stockmann i Helsingfors, men fortfarande väldigt fint. Många manuella diskar och fräscha varor. Vi kikade även in på en Rimi, vilken ingår i ICA-koncernen. Den var ganska liten men hade en del manuella diskar.

Vi har verkligen tur med vädret! Superfint och inte ett enda moln på himlen! Dock kyligt i skuggan men i solen var det ganska skönt. Det blåser inte något heller. Hoppas det håller i sig.

På kvällen besökte vi hotellets spa. Vi bokade med spa access så vi får gå in där varje dag. Nice! Det var ganska litet, men hade en lagom stor pool, bubbelpool, ishink, tropisk dusch, vanlig bastu och ångbastu. Så skönt att ligga på en av relaxstolarna där och bara slappa. Tog med en bok (Me Before You) och bara njöt.

Sen blev det ganska sent så vi åt middag på samma restaurang som vi åt lunch eftersom den var närmast och vi var nöjda med lunchen. Till förrätt tog jag carpaccio med lettisk hårdost och tryffelolja. Sen tog jag "Black Caesar", vilket väl var som en caesarsallad fast med svart dressing och så tog jag räkor istället för kyckling. Båda rätterna var supergoda.

Väldigt nöjd över första dagen här i fina Riga. Har varit lugnt och skönt men ändå promenerat en hel del och sett mycket!