GoT S6E9 "Battle of the Bastards"

Som alla tv-serie Game of Thrones-fans vet så händer typ alltid det mest dramatiska i säsongernas nionde avsnitt (denna säsongs tionde, och sista, avsnitt har dock inte sänts än). 
 
Jag tycker att "Battle of the Bastards" är ett av de mest välgjorda och episka avsnitten ever, inte bara i Game of Thrones utan av alla serier jag någonsin sett. Jag verkar inte vara ensam. Hittills är det över 83 000 personer som betygsatt avsnittet på IMDb, och betyget ligger på 10/10, vilket ju är helt otroligt. Då har typ i princip alla gett det en 10'a! Annars brukar mellan 10 000 och 20 000 personer betygsätta avsnitten, men nu var det alltså fler än fyra gånger så många! Kritikerna hyllar också detta avsnitt. Det finns två GoT-avsnitt till som har extremt höga betyg på IMDb, nämligen S3E9 "The Rains of Castamere" där 45 668 personer gett medelbetyget 9,9, samt S5E8 "Hardhome", där 49 349 gett medelbetyget 9,9. 
 
Det enda andra tv-serie avsnitt som har 10/10 på IMDb är Breaking Bads S5E14 "Ozymandias", baserat på 75 847 röster. 
 
Jag har kollat på behind the scenes-material om "Battle of the Bastards" och det är verkligen imponerande vad de lagt ned på ett enda avsnitt, och då utspelar sig inte ens hela avsnittet på slagfältet. Det märks att de har en något större budget än i första säsongens nionde avsnitt, "Baelor", där man inte får se slaget mellan Starks och Lannisters då de, smart nog, valt att fokusera på Tyrion och att han nästan omedelbart slås medvetslös och vaknar upp när slaget är över. 
 
De spenderade hela 25 dagar på att filma enbart krigsscenerna i detta avsnitt. I vanliga fall läggs det ungefär 10 dagar per avsnitt när det gäller tv-serier. 
 
Avsnittet är regisserat av Miguel Sapochnik. Han har regisserat sammanlagt 4 Game of Thrones-avsnitt. Det är nästkommande avsnitt, "The Winds of Winter", samt S5E7 "The Gift" och S5E8 "Hardhome".
 
Spoiler alert!
 
Så, vad är det nu som är så himla bra med detta avsnitt? Ja, enligt mig så är det som sagt extremt välgjort och snyggt filmat. Den långa tagningen där man får följa Jon i början av striden är ju helt perfekt. Nästan i klass med vad Emmanuel Lubezki lyckades skapa i "The Revenant" (2015). Men bara nästan såklart. För att "bara" vara ett tv-serie avsnitt är det ju grymt. Effekterna är helt amazing och rent tekniskt så är allting bara helt outstanding.
 
Sett till handlingen så är det såklart också riktigt, riktigt bra. Jag tycker att de byggde upp stämningen inför slaget på ett bra sätt genom alla konversationer. Jag tänker på när Jon och Ramsay möts kvällen innan slaget, när Jon och Sansa diskuterar och när Jon och Melisandre pratar. Allt det sätter igång tankar och förväntningar om hur det möjligen kommer att gå.
 
Det kan vara första gången som något faktiskt går precis som man vill. (Jag har inget fan av hela "alla-älskar-Daenerys-grejen"). Alla man håller på (Jon, Davos, Tormund, Sansa o.s.v.) överlever, och the bad guy (Ramsay) möter ett hemskt men väldigt rättvist öde. Visst att jag gärna hade sett att han torterats ännu mer, but that's not the Stark way.
 
Oftast brukar det vara minst en sak man önskar gått annorlunda i sådana här stora avsnitt, men jag kommer faktiskt inte på något. Självklart önskar jag inte att Rickon hade dött, och det var bara fruktansvärt och otroligt hemskt. Men det förstärkte ändå avsnittet och stämningen. 
 
Btw, funderar på varför Wun Wun inte har någon typ av vapen? Han skulle lätt ha kunnat slagit ner typ hur många som helst med en stor klubba eller något. 
 
Nu ser jag fram emot ifall Davos kommer att konfrontera Melisandre angående Shireens död. Go Davos! 
 
Jag antar att jag måste nämna vad som hände i Mereen också. Självklart tycker jag att drakarna och hela Mereen är otroligt vackert gjort. Alla visuella effekter är välgjorda och snygga.
 
Sett till handlingen då. Är inte förvånad över den första delen, då det typ alltid går så för Daenerys. Hon äger upp sina fiender, som vanligt. När jag läste böckerna tyckte jag alltid att hennes kapitel var tråkigast och mest långdragna. Den andra delen är när Daenerys och Tyrion träffar Theon och Yara (Asha i böckerna). Det var ju lite intressant, fast lite cheesy såklart. Men frågan är om det kommer bli så. Det har ju hänt ungefär 100 gånger förut att karaktärer pratat om en superplan som låter riktigt bra, men sen blir det inte så. De få gånger som saker gått som man velat så har oftast inte karaktärerna pratat om det innan. Vi får väl se i nästa säsong. Har läst att det bara kommer att bli 7 avsnitt!? Låt oss hoppas att de bara inte fått grönt ljus för de tre sista. 
 
Nedan listar jag tidigare säsongerns nionde avsnitt. 
 
S1E9 "Baelor" Eddard Stark avrättas.
 
S2E9 "Blackwater" Utspelar sig enbart i King's Landing och skildrar slaget mellan the Lannister Army och Stannis Baratheons flotta.
 
S3E9 "The Rains of Castamere" Ett av tv-historiens mest chockerande avsnitt där Robb Starks armé blir förrådda och dödade.
 
S4E9 "The Watchers on the Wall" Precis som S2E9 så utspelar sig detta avsnitt bara på ett ställe, den här gången uppe vid the Wall och skildrar the wildlings attack mot Castle Black och försvaret från the Night's Watch.
 
S5E9 "The Dance of Dragons" Shireen Baratheon offras, vilket enligt mig är ett av de värsta dödsfallen i serien på grund av omständigheterna och orsaken. Annars är detta avsnitt det, enligt mig, tråkigaste nionde avsnittet då det episka är Daenerys flykt på sin drake Drogon från stadion där the Sons of the Harpy precis börjat attackera. Denna säsong var det åttonde avsnittet, "Hardhome", det mest episka tycker jag. Det skildrar attacken på wildlings av wights.