30 juni, Vilnius dag 3

Imorse efter frukosten så började vi med att promenera uppför gatan som vi bor på. Jag hade nämligen sett en intressant kyrka längs vägen när vi åkte taxi hit från flygplatsen. Så vi spanade in den både utvändigt och invändigt. Det är bra för alla kyrkor är gratis och man får fota i alla, iallafall alla vi besökt. Lite skillnad mot London som tar runt 200:- inträde i de mest kända kyrkorna och så får man inte fota där. Men jag funderar ändå på att besöka fantastiska Westminster Abbey igen nu när jag åker dit om ett par veckor.

Trafiken är lugn här, är inte överdrivet många bilar. Det finns många elbussar som kör på de vanliga vägarna, de är ihopkopplade med elledningar som går ovanför alla gator. Det är nästintill inget tutande, och har bara hört sirener ett par gånger. Liksom i Zürich är bilförare väldigt duktiga på att släppa fram gångtrafikanter vid oövervakade övergångsställen. Det är väldigt mycket kullersten som sagt, även på bilvägarna.

På förmiddagen besökte vi KGBs gamla högkvarter, vilket numer är ett museum. Det var förstås väldigt intressant men också väldigt hemskt. Källaren med alla celler och tortyrrum, samt avrättningskammare, var kvar, så det var såklart hemskt.

Efter det besökte vi en till kyrka i närheten. Sen gick vi förbi Seimas, vilket är landets lagstiftande församling. I trädgården var det en jättestor blomsterplantering ocj en pyramid som visade Litauens storlek genom tiderna. Och sen gick vi över ån och besökte ytterligare en kyrka.

Sen käkade vi lunch på en restaurang med utsikt över Seimas. Jag tog en pasta med pesto, soltorkade tomater, zucchini, körsbärstomater och parmesan. Så gott.

Efter lunchen promenerade vi nedför Gedimino prospektas, vilken är huvudgatan här i staden. Längsmed gatan ligger massa restauranger, butiker och viktiga byggnader. Hittade en Michael Kors-butik och kom ut med två jackor. Så nöjd! Bra pris var det också.

Efter det besökte vi Nationalmuseet. Där finns massa historiska saker, foton och modeller av hur rummen i ett typiskt bondehus såg ut. Fanns en del krigsutrustning och massa kläder också, och tyger vilket landet är känt för. Intressant och väl värt ett besök. 2€ per person, som typ alla andra ställen.

Sen gick vi en sväng på andra sidan ån, på den mer nybyggda delen av staden. Vi var inte där så länge, så vi gick tillbaka till "vår" sida av ån och så blev det middag på en italiensk restaurang, Da Antonio. Så himla fin och bra restaurang som jag verkligen kan rekommendera. Trevlig personal och supergod mat. Vi satt utomhus. Först fick man bröd, grissini och olivolja som var hur gott som helst såklart. Det är faktiskt skillnad på bröd och bröd, och just det där brödet var riktigt bra. Sen fick vi varsin liten "glasstrut" med mascarpone och lax, vilket också var himla gott. Sen fick vi varsitt litet glas med nån ostkräm och soltorkade tomater, vilket var supergott att äta med grissinin. Observera att man fick allt det där, utan att behöva betala. Sen hade jag beställt ravioli med Fontina-ost, räkor, gräddsås med hint av citron och gräslök. SÅ JÄKLA GOTT. Tror aldrig att jag ätit Fontina-ost, måste kolla om vi kan ta in den till manuella disken på jobbet. Lite nötig smak och perfekt med pastan. Som ni märker efter denna semester så älskar jag färsk pasta. Pappa åt grillad lax med rosmarinpotatis och färska grönsaker. Sen fick (utan kostnad) vi varsin liten kaffeglass som också var jättegod. Jag gillar ju kaffesmak i typ godis och drinkar, men inte rent kaffe i sig. Sen tog jag profiteroles med grädde, färska bär och varm chokladsås som hälldes på vid bordet. Också hur gott som helst. Vilken fantastisk restaurang alltså. Pappa tog vaniljglass.

Sen gick vi en sväng och besökte parken precis bakom hotellet och nu är vi på hotellet. Är jättetrött i både huvud och ben. Brukar inte vara så men det är typ en annan typ av värme eller nåt känns det som. Man blir helt slut liksom. Även om det kanske inte är mer än 30 grader så är det ändå så himla jobbigt.

Det inte så mycket folk på de typiska turistgrejerna, som museum och sådant. Men man märker ändå att det är mycket turister i rörelse. Man hör massa olika språk och ser folk som går runt med kartor. Så det är skönt att slippa trängas och stå i kö. En helt otrolig sak har förresten hänt. Ni vet i filmer när folk randomly springer på varandra på stan hela tiden? Det kankse inte verkar så konstigt men i praktiken är det ju lite otroligt, speciellt i en storstad som New York där många sådana filmer utspelar sig. Vilnius är ju en förhållandevis liten stad, men ändå har vi sett samma tant 3 gånger på 3 dagar på helt olika platser! Är inte det helt crazy? Hon har ett ganska uppseendeväckande utseende, men ändå. Visserligen kanske man ser samma folk på olika platser hela tiden, bara att man inte tänker på det då. Men ändå. Om vi ser henne imorgon så kommer det ju vara helt galet! Men det tror jag nog inte för vi hade tänkt att ta taxi till ett köpcentrum några kilometer bort imorgon. Har haft världens pollenbesvär här. Så jobbigt. Har ju medicin med mig och det är över i Sverige, men här satte det igång igen. Så blir nog skönt att va inomhus imorgon.

Som sagt kommer fler bilder sen när jag kan sitta vid datorn och fixa det här.