Wicked

Om det är något jag föralltid kommer att vara jätteledsen över och som jag aldrig kommer kunna göra något åt, så är det att jag inte sett originalproduktionen av "Wicked". Musikalen går ju såklart fortfarande på Broadway och i West End, men det är inte samma sak utan Idina Menzel och bästa Kristin Chenoweth. Speciellt Kristins karaktär, G(a)linda, tror jag kan bli för "over the top" och på gränsen till fånig, för den rollen är verkligen skriven för Kristin.
 
Musikalen, som egentligen heter "Wicked: The Untold Story of the Witches of Oz", har musik och text av Stephen Schwartz och är skriven av Winnie Holzman. Den är baserad på Gregory Maguires bok från 1995, som i sin tur är baserad på boken "The Wonderful Wizard of Oz" (1900) av L. Frank Baum. Musikalen fokuserar på Elphaba och G(a)lindas otippade vänskap. Den hade premiär på Broadway i oktober 2003 och fick hela 10 Tony Awards-nomineringar, av vilka den vann 3: Best Actress in a Musical för Idina Menzel, Best Costume Design för Susan Hilferty samt Best Scenic Design för Eugene Lee. Den fick även 11 Drama Desk Awards-nomineringar, varav den vann 7.  
 
Jag kanske kommer vilja sen den ändå om jag åker till London eller New York igen, men är rädd för att bli besviken. Typ som nu när "The Phantom of the Opera" kommer till Stockholm. Jag är väldigt osäker på om jag vill gå på den. Dels för att den är på svenska, och dels för att Peter Jöback spelar titelrollen. Hur bra och duktig sångare han än är så tycker jag inte att han passar som the Phantom. Han har alldeles för ljus röst för min smak. Och ja, jag vet att han gjort rollen både i West End och på Broadway och det är ju helt amazing. Och ja, jag har sett klipp och hört honom sjunga låtarna från musikalen på engelska, så det är inget jag bara säger. Jag tycker att han har bra röst för övrigt. Så får väl se om jag går på musikalen här i Sverige. Egentligen borde jag väl det.
 
Men iallafall, tillbaka till rubriken. Jag har lyssnat på "Wicked"-original cast-albumet sååå många gånger på Spotify. Albumet vann för övrigt en Grammy. En bra grej som jag gör ibland när jag är ute och går är att lyssna på albumet rakt av och då verkligen lyssna på låtarna och texterna och skapa musikalen i huvudet, typ. Texterna är väldigt berättande, och jag vet ju vad musikalen handlar om and I guess that's the best I can do. Är jag lite konstig? Ja, tyck det isåfall. 
 
Btw, för er som inte vet så är Idina Menzel idag mest känd över att ha gjort rösten till Elsa i "Frozen" (2013), samt att hon alltså då sjöng "Let it Go". Ingen kan väl ha missat den låten? 
 
Elphaba/Idina Menzel & G(a)linda/Kristin Chenoweth
 
Nedan är ett klipp med den kanske mest kända låten från musikalen, nämligen "Defying Gravity". Här framförd på Tony Awards av Idina Menzel och Kristin Chenoweth. 
 
 
För övrigt så är min favoritlåt från musikalen "For Good". Det finns inget bra klipp på Youtube med Kristin och Idinas version, så lyssna på den på Spotify. Här är en del av låten iallafall.