BAFTA 2016

Taggar inför BAFTA-galan ikväll. Är som vanligt sur över att den, och alla andra filmgalor, inte visas på svensk tv. Man kan ju tycka att Oscarsgalan, Golden Globe samt BAFTA åtminstone kunde sändas på svensk tv, det är ju liksom de största filmgalorna. Men det finns kanske ingen publik för dem. Dock sänds ju både Oscarsgalan och Golden Globe från USA. Mitt i natten. Natten till en måndag. Så det är inte direkt de mest attraktiva sändningstiderna. Nog borde det ha funnits lite plats för dem? Men nej. Ja, jag vet att det kan ha att göra med rättigheter också. 
 
Jag hejar på "The Revenant" för Best Film, Alejandro G. Iñárritu ("The Revenant") för Best Director, Leonardo DiCaprio ("The Revenant") för Best Actor in a Leading Role, Alicia Vikander ("The Danish Girl") för Best Actress in a Leading Role, Mark Ruffalo ("Spotlight") för Best Actor in a Supporting Role samt Alicia Vikander ("Ex Machina") för Best Actress in a Supporting Role. Ska satsa på att göra en mer detaljerad Oscar predictions list sen.
 
Btw, while on the subject of movies and actors (mer än vanligt i dessa award-tider). Jag har tänkt på hur många skådespelare som inte använder sitt födelsenamn. Typ, jättemånga, tror det är flest män. Anledningarna kan vara många, antar jag. Antingen typ för att de alltid blivit kallade så, eller för att inte heta likadant som en annan kändis, eller för att det är helt naturligt. Det känns inte som att det är så i Sverige, eller? Nu är jag inte så inne på svenska skådespelare, men vi har ju Mikael Persbrandt. Han är ju inte känd som Micke Persbrandt. Nu var det bara ett fall, men ändå. Jag menar, även om han skulle omnämnas som Micke så står det alltid Mikael i listan över vilka skådespelare som medverkar i filmen. Eller? Är det inte lite samma med oss "vanliga" svenska människor? Även om man alltid, alltid kallas för sitt smeknamn så använder man sitt födelsenamn i officiella sammanhang. Eller, justja. Nu kom jag på Lasse (Lars) Hallström iallafall! Så, bara för det måste jag lista några av mina favoritskådespelare som är kända under sina smeknamn/förkortningar över sina namn, eller variationer av dubbelnamn o.s.v. Bara fokus på förnamnet nu alltså, tar inte med om de bytt efternamn.
 
Meryl (Mary Louise) Streep
Julianne (Julie Anne) Moore
Heath (Heathcliff) Ledger
Jake (Jacob) Gyllenhaal
Maggie (Margolit) Gyllenhaal
Brad (Bradley) Pitt
Johnny (John) Depp
Matt (Matthew) Damon
Tom (Thomas) Hardy
Eddie (Edward) Redmayne
Tom (Thomas) Hiddleston
Chris (Christopher) Evans
Tom (Thomas) Hanks
Cate (Catherine) Blanchett
Woody (Woodrow) Harrelson
Tom (Thomas) Cruise
Ben (Benjamin) Affleck
Chris (Christopher) Pine
 
Folk som heter typ Robert eller Michael verkar inte ha samma tendens att förkorta som exempelvis Thomas och Christopher, som verkar vara väldigt vanligt att förkorta. Men detta är ju bara en liten "analys" av skådespelare jag personligen gillar. Så det är ju roligt med skådisar med långa namn som verkligen använder dem också, t.ex. Benedict Cumberbatch, Matthew McConaughey & Leonardo DiCaprio.