After the Oscars

Nu är galan slut och den var bara så himla fin och bra! Jag ska gå och lägga mig nu. Jag börjar inte jobba förrän 17 då vi har inventering, så det är ju skönt. Men här kommer en kort, kort sammanfattning. Skriver en längre sen. 
 
Jaha, hur gick det med mina predictions då? Jo, hela 9/16 rätt, det är väl ganska bra ändå!? Den enda kategori som jag tidigare skrev att jag var helt säker på, nämligen att Emmanuel Lubezki skulle vinna som filmfotograf för "The Revenant", japp det gjorde han också. Så roligt! Hans tredje Oscar på raken, riktigt, riktigt häftigt!
 
Kul att "Spotlight" vann Best Picture, trots att den inte personligen var min favorit. Den var absolut bra, och antagligen den viktigaste filmen. Men "The Revenant" är ju min absoluta favorit. 
 
Det mest överraskande för mig var nog att "Ex Machina" vann för Best Visual Effects! Jag hejade och hade ju tippat på "Star Wars: The Force Awakens", men "Ex Machina" stod som nummer 2 på min lista. Verkligen jätteroligt att en film med (förhållandevis) låg budget tog hem en Oscar i en sådan kategori! Resterande filmer hade alla en budget på över 100 miljoner dollar ("Star Wars: The Force Awakens" hade en budget på det dubbla), medan "Ex Machina" hade en budget på 15 miljoner dollar, och avsevärt mycket lägre box office. Amazing och väldigt kul!

"Mad Max: Fury Road" blev kvällens storvinnare. De tog hem hela 6 Oscars av sina 10 nomineringar, imponerande!

Får se vad internet säger nu när Leonardo DiCaprio vann. Memes dök upp redan minuter efter vinsten. Orkar inte. Stort grattis till honom iallafall! Hans prestation i "The Revenant" var fantastisk och helt enastående. 
 
Emmanuel Lubezki, cinematographer "The Revenant"