Captain America: Civil War

Captain America: Civil War
(2016)
Regissörer: Anthony Russo & Joe Russo
Producent: Kevin Feige
Manus: Christopher Markus & Stephen McFeely
Baserad på: "Captain America" av Joe Simon & Jack Kirby
Kompositör: Henry Jackman
Filmfotograf: Trent Opaloch
Budget: 250 miljoner US-dollar
Box office hittills: 1,153 miljarder US-dollar
Skådespelare i urval:
Steve Rogers/Captain America/Chris Evans
Tony Stark/Iron Man/Robert Downey Jr.
James Buchanan "Bucky" Barnes/Winter Soldier/Sebastian Stan
Natasha Romanoff/Black Widow/Scarlett Johansson
Sam Wilson/Falcon/Anthony Mackie
James Rhodes/War Machine/Don Cheadle
Wanda Maximoff/Scarlet Witch/Elizabeth Olsen
Clint Barton/Hawkeye/Jeremy Renner
Vison/Paul Bettany
T'Challa/Black Panther/Chadwick Boseman
Scott Lang/Ant-Man/Paul Rudd
Peter Parker/Spider-Man/Tom Holland
Sharon Carter/Emily VanCamp
Zemo/Daniel Brühl
Thaddeus Ross/William Hurt
Everett K. Ross/Martin Freeman
May Parker/Marisa Tomei
 
 
"Captain America: Civil War" (2016) är en av årets absolut bästa filmer enligt mig. Den klättrade snabbt högt upp i toppen på IMDbs lista över högst betygsatta filmer någonsin, men har nu halkat ned och ligger för tillfället på plats 202. Det är alltså av alla filmer i hela världen. Inte illa, speciellt för en superhjältefilm! Det är årets hittills mest inkomstbringande film med sina 1,153 miljarder US-dollar! "Zootopia" (2016) ligger mer än 100 miljoner efter, men har alltså ändå lyckats passera miljard-strecket! Med en budget på hela 250 miljoner US-dollar delar "Captain America: Civil War" en sjundeplats med tre filmer till på listan över världens dyraste filmproduktioner någonsin. 
 
Skådespelaruppsättningen är ju såklart helt amazing. Saknar naturligtvis en del Avengers, som Thor och Hulk. Denna gång så lyftes iallafall frågan i filmen, men fick dock inget svar. Chris Hemsworth (Thor) och Mark Ruffalo (Hulk) gjorde iallafall ett jätteroligt filmklipp inför Comic Con där de visar vad de sysslade med. Love it! Dessutom var varken Samuel L. Jackson (Nick Fury) eller Cobie Smulders (Maria Hill) med i filmen, vet inte varför. Hursomhelst, annars var typ alla stora karaktärer med. Dock tycker jag nästan att filmen borde ha haft med Iron Man i titeln också. De kan ju inte härma DC Comics med "Batman v Superman: Dawn of Justice" (2016), men typ något i den stilen. För Iron Man hade nästan lika stor roll. 
 
Jag kan inte säga vilken sida jag är på. Jag förstår båda sidor, men om jag måste, måste välja så håller jag nog lite mer med Iron Mans sida, tyvärr. Även om Captain Americas sida också är mycket förståelig. Men gällande karaktärerna så är jag helt klart Team Cap! Älskar Vision och Black Widow, men Team Cap har faktiskt resten av alla mina favoritkaraktärer. Jag gillar Iron Man också såklart. Svårt val ändå!
 
Blev iallafall väldigt glad över att Bucky hade så pass stor roll i filmen. Han är min favoritkaraktär, och jag tror att de håller på att förbereda något här. Sebastian Stan, som spelar Bucky, har ett kontrakt på hela 9 (NIO!) Marvel-filmer, vilket är lika många som Samuel L. Jackson (Nicky Fury) har, men annars har resten av skådespelarna 6 eller färre filmer på sina kontrakt, och en del har "movie to movie", som t.ex. Scarlett Johansson (Black Widow) och Robert Downey Jr. (Iron Man). Vissa kan naturligtvis få förlängt, men ändå. Sebastian har bara medverkat i 3 filmer, varav han gjorde den första ("Captain America: The First Avenger" (2011)) innan han skrev på sitt 9-filmskontrakt. Så han har alltså 7 filmer kvar. Det jag vill komma till är att jag tror att Bucky kan bli nästa Captain America, för de har hintat om det litegrann nu. Ett exempel är ju att i slutet av denna film så lägger Steve Rogers (Captain America) ifrån sig skölden, och när han hämtar sina team mates från fängelset så har han inte sin Captain America-uniform på sig. Dessutom har Chris bara ett kontrakt på 6 filmer, och han har redan medverkat i 5. Älskar Chris som Cap, men Sebastian kommer säkert bli grym isåfall. Med tanke på hur denna film slutade så kanske man kan hoppas på att han får en ny arm i svart vibranium!? Sebastian är för övrigt den första skådespelaren som bekräftades för "Avengers: Infinity War" (2018).
 
Självklart hade Stan Lee en cameo i denna film också, precis i slutet den här gången. Fantastiskt. I december blir han liksom 94 år gammal.