The Lovely Bones

 
För en tid sedan såg jag "The Lovely Bones" (2009). Jag blev mycket positivt överraskad och berörd. Vilken otrolig film. Den är regisserad av Peter Jackson, och baserad på boken med samma namn av Alice Sebold. Manus av Peter Jackson, Fran Walsh & Philippa Boyens, trion som tillsammans med filmfotografen Andrew Lesnie är mest kända för alla 6 Middle Earth-filmer. Andrew Lesnie är även filmfotograf för denna film, och han gör ett otroligt jobb. 
 
Den handlar om en ung flicka som blir mördad, och kan se sin familj och sin mördare från "the In-Between", platsen mellan jordelivet och där man hamnar när man dör. 
 
Fantastiska skådespelarprestationer av Saoirse Ronan och Stanley Tucci, den senare fick en Oscarsnominering för sin roll. Andra medverkande är bl.a. Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Susan Sarandon och Rose McIver. Peter Jackson gör även en cameo, såklart!
 
Den var verkligen visually stunning. Det jag gillade var att effekterna inte var sådär jättepåkostade, alltså man såg att de var datorgjorda, lite som Pushing Daisies (2007-2009) som typ är min favoritserie. Det blir så surrealistiskt, färgstarkt och liksom inga regler för hur saker kan röra sig eller se ut. Jag lägger in lite shots från "the In-Between" så kanske ni förstår. 
 
Stanley Tucci och Saoirse Ronan hyllades för sina prestationer, men annars har filmen fått lite medelbetyg från kritiker. Folk i allmänhet verkar antingen älska den eller bara tycka att den är konstig och långtråkig. Jag tycker att den verkligen var sevärd. Många menar att det inte hände någonting in "the In-Between", men det kanske inte riktigt var meningen heller. Jag tycker verkligen att det funkar.