Amy Adams

Amy Adams föddes den 20 augusti 1974. Hon är min favorit av alla kvinnliga skådespelare. Jag tycker att hon är otroligt duktig och kan lyfta typ vilken film som helst. Hon har fått 168 nomineringar vid olika galor, varav hon vunnit 57 stycken. Hon har 5 Oscars-nomineringar, 5 BAFTA-nomineringar samt 4 Golden Globe-nomineringar plus att hon vann 2 Golden Globe i rad för sina roller i "American Hustle" (2013) och "Big Eyes" (2014). Nedan kommer en lista i kronologisk ordning på mina favoritfilmer med henne.
 
 
Giselle
Enchanted (2007)
Regissör: Kevin Lima
 
Golden Globe (nominerad)
 
Jag älskar Amy i denhär filmen, fullkommligt älskar henne. Jag trodde inte att jag skulle gilla filmen i sig, men den är faktiskt trevlig. Det är som en Disney-saga men de tecknade karaktärerna hamnar i den "riktiga" världen. Amy är riktigt duktig, och hon är grym på att sjunga också. Bästa låten från filmen heter "That's How You Know", den fick en Oscars-nominering. Kommer säkert lägga upp den sen här i bloggen.
 
 
Delysia Lafosse
Miss Pettigrew Lives for a Day (2008)
Regissör: Bharat Nalluri
 
Också en färgstark och minnesvärd prestation från Amy. Jag har rekommenderat denhär filmen förut, se den! Det är verkligen en så himla mysig film. Stort plus på att bästa Lee Pace också är med. Älskar när Amy spelar sådana karaktärer, hon är så himla härlig. 
 
 
Sister James
Doubt (2008)
Regissör: John Patrick Shanley
 
Oscar (nominerad)
Golden Globe (nominerad)
BAFTA (nominerad)
 
En väldigt sevärd film. Amy spelar en naiv lärare på en katolsk skola, och hennes prestation är trovärdig och väldigt stark vilket gör en sånhär typ av karaktär minnesvärd.
 
 
Julie Powell
Julie & Julia (2009)
Regissör: Nora Ephron
 
Kanske inte hennes starkaste prestation enligt mig, men ändå en sevärd och bra film. Amy spelar en nedstämd tjej med ett jobb hon inte trivs på. För att göra något för sin egen skull så bestämmer hon sig för att på 1 år laga alla 524 recept ur kokboken "Mastering the art of French Cooking" av Julia Child. Filmen är verklighetsbaserad.
 
 
Charlene Fleming
The Fighter (2010)
Regissör: David O. Russell
 
 Oscar (nominerad)
Golden Globe (nominerad)
BAFTA (nominerad)
 
Detta är nog hennes absolut starkaste och mest imponerande prestation enligt mig. Det var i denhär verklighetsbaserade filmen som jag verkligen upptäckte henne. Hon är riktigt grym i rollen som Charlene Fleming. Bitchig, tuff och verkligen en tjej som har en egen vilja.
 
 
Peggy Dodd
The Master (2012)
Regissör: Paul Thomas Anderson
 
Oscar (nominerad)
Golden Globe (nominerad)
BAFTA (nominerad)
 
Stark prestation av Amy, men måste nog se filmen igen för att helt fatta den. Eller det kanske inte var så mycket att fatta i själva handlingen, men mer förstå och uppskatta själva konceptet. Det är Paul Thomas Anderson som har regisserat den och han har ju minst sagt en speciell stil. 
 
 
Mickey Lobel
Trouble with the Curve (2012)
Regissör: Clint Eastwood
 
Amy spelar dottern till en gammal baseball scout och hon följer med honom på en sista resa. Tyckte inte att filmen var lika stark som den hade potential att bli, men ändå en sevärd film, och det är tack vare Amy. 
 
  
Lois Lane
Man of Steel (2013)
Regissör: Zack Snyder
 
Bra prestation av Amy, men filmen i sig är väl sådär, tyvärr. Jag ville gilla den, men... Nej. Inte direkt dålig men inte heller speciellt bra. Kul iallafall att Amy gjort entré i superhjältevärlden. Hade kanske dock hellre sett henne i Marvel-världen än i DC.
 
 
 Sydney Prosser
American Hustle (2013)
Regissör: David O. Russell
 
Oscar (nominerad)
Golden Globe (vann)
BAFTA (nominerad)
 
Underbar film, underbar karaktär. Första gången jag såg "American Hustle" så var jag lite förvirrad och aningen besviken, och hade egentligen inte så mycket att säga om den. Men andra gången, jösses, det var som en helt ny upplevelse! Amy gör rollen som Sydney Prosser till sin alldeles egen. 
 
 
Amy
Her (2013)
Regissör: Spike Jonze
 
Så himla fin och sorglig film. Amys karaktär har kanske inte så många scener, men hon är ändå så himla bra. Måste, måste ses. 
 
 
Margaret Keane
Big Eyes (2014)
Regissör: Tim Burton
 
Golden Globe (vann)
BAFTA (nominerad)
 
Verklighetsbaserad film som handlar om konstnären Margaret Keane. Hennes man sålde hennes målningar under sitt namn, vilket gjorde honom till en kändis. Hon lät honom först göra det, men sedan berättade hon att det var hon som målat tavlorna och så stämde hon honom. 
#1 - - sofia:

Du får komma till Uppsala och se den med mig! ;) Fast jag är mer sugen på den för Christoph Waltz och för att det är en Tim Burton.

Svar: Haha ja jag förstod att du ville se den för det ;) Jag tycker också de ska bli kul o se Christoph, han ska ju också va grym i den har jag läst o hört!
Sofie Lindberg

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Hon är ju verkligen grym! :)

Svar: jag vet, älskar henne!! :D
Sofie Lindberg