Mellandag

Rubrikidétorka. Man pratar så mycket om "mellandagarna" och idag är det en mellandag, så ja. På juldagen var jag ju som sagt ledig och vi åkte till Mall of Scandinavia. Sedan dess har jag jobbat varje dag, och ska även jobba imorgon och på nyårsafton. Men sen är jag ledig i tre dagar och det är ju alltså då som vi ska åka till Oslo. 
 
Annars har jag i omgångar nu sett två "gamla godingar" till filmer de senaste dagarna. Nämligen "Seven" (1995) samt "Inglourious Basterds" (2009). Jag vill alltid försöka att se bra (eller klassiska) filmer minst två gånger. Christoph Waltz är ju iallafall helt amazing i "Inglourious Basterds". Grymt att han pratar fyra språk själv också. Av 62 nomineringar i olika galor vann han 58 för sin roll som Hans Landa. Jag måste se om "Django Unchained" (2012) snart också. "Water for Elephants" (2011), i vilken han också är grymt bra, såg jag om för inte alltför längesedan iallafall. Kan starkt rekommendera alla tre filmer. "Seven" är ju också bra, men jag gillar inte slutet, men förstår ju att det "måste vara så". 
 
Förresten, angående mitt inlägg om Eddie Redmayne. Visst känns det typ som att jag gör inlägg om skådespelare rätt ofta? Eller? Är det bara jag som tycker det? Hursomhelst, jag kollade upp det. Innan detta om Eddie så var det Lee Pace i april i år, innan det var det Amy Adams i mars i år och innan det var det Benedict Cumberbatch i september förra året. Så det är bara tre stycken på ett år. Men jag skriver ju relativt ofta om typ filmer och så, det är kanske därför det kändes så för mig. Och jag tänker hela tiden på att jag ska skriva ett inlägg om den och den skådespelaren, men det blir ju typ aldrig av.
 
Star Wars: The Force Awakens-teori! Spoilervarning. Jo, men jag tänker såhär att det måste ju finnas en anledning till att Kylo Ren tvivlar och dras mellan den ljusa och mörka sidan. Min tanke är att de gör en Snape-Dumbledore-Voldemort-grej från Harry Potter-böckerna. Att Kylo Ren (Snape) egentligen är en good guy men för att visa sin lojalitet till Supreme Leader Snoke (Voldemort) så dödar han Han Solo (Dumbledore). Han Solo kan ha varit medveten eller inte varit medveten om det. För det enda sättet att förgöra den mörka sidan är att göra det inifrån. Kylo Ren säger ju till och med "I will finish what you started" till Darth Vaders gamla mask. Darth Vader hade ju som bekant ihjäl en Sith Lord: Darth Sidious a.k.a. Palaptine a.k.a. the Emperor o.s.v. Och hur kom Darth Vaders gamla mask att hamna hos Kylo Ren? Ja, Luke brände ju Darth Vaders kropp så han kanske tog masken. Därför tror jag att Luke och Kylo Ren samarbetar. De har ju lagt upp det i filmen som att Kylo Ren var Lukes elev men att han övergick till den mörka sidan och att det typ hände något som fick Luke att fly. Det måste ha varit något extremt som fick Luke att lämna alla och skapa det otroliga sökarbetet för alla. Om det inte var planerat för att skapa den bild som är nu: att Kylo Ren är lojal mot den mörka sidan. Vidare funderar jag på var Rey passar in i storyn. Vad är hennes efternamn och kommer hon ihåg sin familj? Enligt flashbacken så var hon relativt gammal när hon togs från "de som hon väntar på", om det nu är hennes familj. Maz Kanata sa ju att "de hon väntar på aldrig kommer tillbaka, men det finns någon annan" och då sa ju Rey "Luke". Hmm. Det kan ju vara så att hon inte vet om sitt efternamn, men det lär ju inte vara Skywalker om hon vet om sitt efternamn. Eftersom att Star Wars verkar köra hårt på okända förälder-barn-relationer så kanske hon till och med är Han och Leias dotter? Vilket gör henne och Kylo Ren till syskon. Jaja, detta är ju bara spekulationer men jag älskar spekulationer. Och undra utifall Finn har några släktband med någon. Btw, otroligt läglig timing för R2-D2 att hoppa igång och visa den del av kartan som alla så desperat letat efter. 
 
Nedan ser ni lite foton på mina fina julklappar. Tror det har gått in att jag älskar Yankee Candle iallafall! Är väldigt glad över fyra nya böcker till min samling, nämligen Robinson Crusoe, Dracula, Frankenstein och Bleak House. Jag har bara läst Frankenstein (;or, the Modern Prometheus) förut och den är ju riktigt bra. Jag har den i storpocket, men den inbundna versionen från Penguin Classics är ju såklart mycket finare.