International Cheetah Day

Idag är det Internationella Geparddagen. Jag uppmärksammar det genom att donera 1500:- till Cheetah Experience via denhär sidan. Pengarna går till veterinärkostnader för Dew och Ashika, två geparder som jag träffade när jag besökte Cheetah Experience sommaren 2013. Båda är sjuka (ni kan läsa mer på sidan jag länkade till eller på Cheetah Experiences Facebook-sida). 
 
Dew var min favoritgepard och jag älskade att ligga och gosa med henne och hennes tvillingsyster Dawn. De spann alltid så högt och ville snutta på ens fingrar eller slicka en i ansiktet. De var bara 8 månader gamla när jag var där och det var helt underbart att få leka, kela och ta hand om dem. Ovan ser ni ett foto på mig och fina Dew.
 
Efter min resa till Sydafrika så skapade jag fyra canvastavlor. Som ett sammanträffade är två av dem på just Dew respektive Ashika. Tavlan på Dew hänger bredvid en på Dawn ovanför soffan i vardagsrummet. Jag lyckades fota dem båda när de låg på ett liknande sätt i ungefär samma ljus, sån himla tur och jag är väldigt glad över det. På tavlorna ser man att Dawn är mycket mörkare än Dew, och att hon har "grövre" drag. Tavlan på Ashika hänger i sovrummet bredvid en på min favoritleopard, Zorro. Jag valde medvetet en gepard och en leopard för att illustrera hur otroligt olika de båda djuren är, trots att det är så vanligt att folk blandar ihop dem. Ja, om man inte vet eller är intresserad så förstår jag naturligtvis att man inte kan veta vilket djur som är vilket, det är inte det jag menar. Jag syftar på att många tycker att de två arterna ser likadana ut.
 
 
Här är en video på Dew där ni kan höra hur hon spinner. Senare i klippet så kommer även Dawn.