Rom

Nu har jag och Andreas bokat flyg till Rom! Vi har pratat om det till och från ett tag nu, men idag bestämde vi oss helt och så bara bokade vi. Så himla kul, jag älskar verkligen att resa. Jag har väl egentligen alltid älskat att resa, men nu på sistone har jag verkligen börjat uppskatta det ännu mera. 
 
Så tidigt på morgonen den den 3 november åker vi och så landar vi i Rom strax efter 10, och sen är vi där i 4 nätter så vi åker alltså hem den 7 november. Det blir också lite som en present till oss själva för i november har vi varit tillsammans i 5 år. 
 
Det är alltså bara lite mer än 1 månad kvar, så jag måste börja på min obligatoriska lista och karta inför resan! Så nu får vi hoppas på bra väder i Rom, jag vet att det är "riskabelt" att åka i november men nu är det så, det passade inte att åka tidigare. 
 
Jag insåg att jag har typ 15-20 bilder på mig och Andreas, helt seriöst. Och då inklusive semesterbilder, så har alltså ett väldigt litet antal "selfies" på oss. Så här kommer en 4 år gammal bild.
 
#1 - - sofia:

Jag var ju där i november 2012, då var det jätte bra väder. De flesta dagarna var det varmt, men typ så varmt så man hade en kofta eller kavaj och byxor. Men min sista dag var det över 20 grader, så då hade jag bara på mig en klänning. Så förhoppningsvis får ni lika fint väder! :)

Svar: Ja jag kollade på dina bilder och de såg ju fint ut, även om de skulle vara kallt så är de ju helt okej om de är soligt! Bara de inte regnar... Ja såg en bild när du inte hade nåt på armarna, hoppas vi får sånt väder :) Men de va kallare när ni va där i februari då va? För då hade ni mycket mer kläder på er har jag för mig
Sofie Lindberg

#2 - - sofia:

Jag tror Rom har sämst väder i typ januari-februari. Men jag är inte säker. När jag var där i november var det som sagt jätte bra. Och den där bilden när jag inte har något på armarna är från den sista dagen då det säkert var över 20 grader (fast ett tips är om det är så varmt, ta ändå med en tröja, för i många kyrkor får man inte gå in om man inte kan täcka axlarna, jag hade en liggandes i väskan, samma sak med korta klänningar).
I februari var det jätte dåligt väder. Det snöade för första gången på typ 20 år. Så det var kallt och blött. Men det vart fina bilder de andra dagarna när det inte snöa.

Svar: Ja justja, men kyrkor brukar väl ha typ sjalar/rockar som man kan få låna om man inte har med sig själv. Fast jag har iofs bara varit med om det i typ Grekland, Turkiet och Thailand där det är så himla varmt och de säkert är vana vid att folk har lite kläder på sig. Men de är ju varmt i Rom också, aja, om man inte vill ha på sig de kläderna så är de bra att ha med sig egna :P
Jag hoppas, hoppas att vi får bra väder nu :)
Sofie Lindberg

#3 - - sofia:

Jag vet inte om vissa kyrkor kanske har det, men ingen av dem som jag besökte hade något att låna. Men jag hade ju samtidigt med mig en egen kofta så jag "letade" ju inte. Men om man har en fört kort kjol tex så är det ju typ kört att komma in eftersom även om man kan låna en sjal eller något. Jag tänkte bara säga det så du tänker på det. När jag var där på Caravaggio resan så körde jag på byxor alla de dagar som som själva Caravaggio-studierna skulle vara för jag ville inte riskera att inte bli insläppt till någon av kyrkorna.

Svar: Asså de brukar va typ stora sjalar så man kan knyta den som en lång kjol :) Men dedär kläderna är ju oftast typ gamla o slitna så de är ju mycket trevligare att ha sina egna såklart! Så tack :)
Som vanligt får du gärna tipsa om saker om du vill ;)
Sofie Lindberg

#4 - - sofia:

Jag har massvis med tips så klart! Jag älskar ju Rom! Ut över det vanliga med Peterskyrkan, Colusseum, Fontan de Trevi m.m så kan jag verkligen rekommendera att besöka Borromini kyrkan som heter Quattro fontane, den är JÄTTE fin. En av de finaste kyrkorna jag vet, och den är liksom första steget i barock-perioden. Sen besökte jag en kyrka som också var väldigt sevärd, dessvärre kommer jag inte ihåg vad den hete, men den är designad av Michelangelo och ligger typ en gammal mur (jag tror inte det var stadsmuren), den ser skit ful ut på utsidan men är helt fantastisk. Den låg ganska nära tågstationen. Vatikanen med sixtinska kapellet är otroligt sevärt. Fast mitt bästa museum är nog Musei Capitolini (eller kapitolinska museet som det heter på svenska). Det är ju ett konstmuseum, men där finns det verkligen mycket sevärt. Om inte annat så är det värt att bara gå dit för torget framför är enligt mig ett av de finaste platserna i Rom. Torget heter Piazza del Campidoglio och är designat av michelangelo. Något jag inte skulle rekommendera att göra är att betala för att gå in på colosseum. Givetvis är det en av de kändaste sevärdheterna i Rom, men det är otroligt tråkigt där inne. Det är mer spännande från utsidan och det är gratis. ;) Jag har aldrig besökt Forum Romanum, men hur spännande kan det vara att vandra bland gamla ruiner? Och man ser väldigt bra utifrån. Om ni planerar att besöka Musei Capitolini så har man jätte bra utsikt från ett ställe där inne med. Något annat ni måste se är Piazza del Popolo, det är ett jätte fint torg. Där ligger även kyrkan Maria del popolo. Den är väldigt fin och där inne hänger det några caravaggio-målningar. Liksom en helt gratis fantastisk konstupplevelse! Sen är det absolut värt besöka bron som går vid Castel Sant Angelo. jag själv tyckte inte själv Castel Sant Angelo var super spännande, det har ju varit lit allt möjligt (fort, en del av stadsmuren, fängelse m.m). Jag vet inte om den kan vara värd ett besök. Men bron framför är alla gånger värd ett besök. Ni MÅSTE ju även besöka Pantheon. Så himla fantastiskt fint! Och sen är Marcus Aurelius-kolonnen på Piazza Colonna absolut se värd. Kolla länken för att förstå hur fantastisk den är, http://sv.wikipedia.org/wiki/Marcus_Aurelius-kolonnen. Det finns en liknande borta vid Monumento Nazionale a Vittorio Emmanuele II, om ni är där omkring så kommer ni hitta den andra kolonnen med. :) Det är ganska nära från Piazza del Campidoglio (Musei Capitolini).

Ja det där var vad jag kom på på rak arm vad jag tycker är mest sevärt. Ganska mycket. Jag skulle kunna hålla på forever för det finns såååå mycket i Rom. Det jag inte skulle satsa på är som sagt att gå in i colosseum och forum romanum. Sen är ju kyrkor min cup of tea som du märker! ;)

Svar: Åh tack så mycket! Jättemånga bra tips! En del hade jag redan spanat ut men de är jättebra att du vill dela med dig :D Sen brukar jag även gå tillbaka i din blogg innan jag åker och kolla på dina bilder och läsa va du skrev osv ;) Det är så bra att du besöker alla städer innan mig, då får man liksom en privat guide haha
Sofie Lindberg