Sommaren är kort...

Sommaren är kort, det mesta regnar bort.
Men nu är den här, så ta för dig, solen skiner idag.
Hösten kommer snart, det går med vindens fart.
Så lyssna på mig; solen skiner kanske bara idag...
 
Då har jag förstått innebörden av Tomas Ledins klassiker. Jag kommer ihåg när jag var liten, sommaren var oändligt lång och man badade nästan varje dag i Camping i Sura. Jag vet att jag hörde dendär låten och tänkte bara att "jaja det är en låt, han får det att låta som att Sverige har mycket sämre väder än vi egentligen har". Jag minns verkligen det. Men nu inser jag hur rätt han har! Nu, när man jobbar och har massa andra "måsten". Jag har lyckats få 2 soldagar, och det är inte ens hela dagar utan förmiddagar plus kvällen på en av dagarna. Och i början på sommaren insåg jag att man faktiskt kan ligga och sola i Sverige och verkligen bli brun. Jag vet att det låter knäppt men jag har aldrig tänkt så förut. Jag har aldrig solat i Sverige för att sola. Självklart har jag alltså solat här, men då har det varit för att jag har varit och badat. Sist jag badade i Sverige var sommaren 2011, och då badade jag bara en gång. När jag var yngre så var vi ofta utomlands med familjen så då fick man ju färg. Men jag har aldrig gillat att sola, jag brukade alltid ligga i skuggan. Bildbevis nedan. 
 
Kreta 2006
 
Det jag försöker säga är att sen jag kom på att jag vill bli brun så har jag försökt hitta solchanser men det har inte funkat! Då när jag kom på det satt jag ute på balkongen i 45 minuter innan det var dags att åka till jobbet. Sen kom regnperioden hit och höll i sig tills jag åkte till Berlin. Sen har jag jobbat hela tiden så att det inte har passat att sola.  Helt sjukt egentligen, så nu förstår jag vad Ledin menar med att "sommaren är kort" och "det mesta regnar bort" och "hösten kommer snart". Suck. Jag som aldrig har brytt mig om att vara brun egentligen. Att jag gör det nu kan delvis bero på att min syster är ungefär 150 nyanser brunare än mig och jag är vitare än vitast, seriöst. Bildbevis nedan.

Berlin 2014
 
Så vad har jag gjort denna sommar? Jobbat, träffat massa folk (fast långt ifrån alla och så ofta jag har velat), gjort mitt studentalbum, varit i Berlin. Typ. Idag spenderade jag hela dagen med Andreas. Det har inte hänt på hela sommaren faktiskt. I veckorna jobbar ju han varje dag, och typ jag med. Sen brukar jag jobba helger, och är det inte jobb så har jag, eller han, eller vi varit iväg på nåt annat. Så vi åkte till Sätra Brunn. Vi åt lunchbuffé där, superbra var den! Massa olika gott till förrätt, 3 olika varmrätter till huvudrätt och sen tårta och två olika slags godbitar/kladdkakor till efterrätt. Mums! Sen badade vi i poolen och bubbelpoolen och så hade vi en 1-timmesbehandling, Vi fick fotbad, huvud-, nacke-, axlar-, hand- och fotmassage, och sen frukt och juice. Sen satt vi i relaxen ett tag innan vi åkte hem. Sätra Brunn var fint och mysigt, men själva poolområdet hade gärna kunnat vara mysigare, saknade spa-känslan. Sen på kvällen lagade vi vitlöks- och chilifrästa räkor, vitlöksbröd och pico-de-gallo till förrätt, sen oxfilé, rödvinssås och sallad till huvudrätt och sen cheesecake till efterrätt. Nu ska vi kolla på film! Om jag inte hade börjat klockan 6 imorgon känns det nästan som semester.

#1 - - Sabina:

Fina bilder, hoppas du lyckas fånga några fler soldagar! :)

Svar: Tack ;)
Sofie Lindberg

#2 - - Robex Lundgren:

finna bilder

Svar: tack!
Sofie Lindberg