Dag 21, 30 juni

Imorse så kollade jag och Alessa alla elstängsel på Cheetah Side. I förrgår kom en nygammal (han har varit här förut, men varit borta ett par år och är nu tillbaka) gepard hit, han heter Valentine. Ända sen i förrgår så har han spenderat väldigt mycket tid i sitt hus och runt omkring det, men han har kommit upp och ätit fast inte lika fort som de andra geparderna då. Men iaf, idag så låg han uppe på sin lilla kulle och blickade ut över gården, så kul att se honom ute! Han är jättefin, hans ögon sitter något tätt tillsammans men han är så söt!

När jag först kom hit så tänkte jag; "åh herregu, alla geparder ser så lika ut, hur ska man kunna se skillnad på dem!?". Men René sa till mig att efter en vecka eller så, så kommer jag se skillnad på dem. Jag trodde henne verkligen inte, men det var sant. De ser alla olika ut. Det är så fantastiskt, när man väl vet det så ser man verkligen, verkligen skillnad på dem.

Geparderna som tillhör uppfödningsprogrammet är:
Honor: Tallulah, Jesse, Pepsi, Shanzi, Athena & Xena
Hanar: Mafusa, Valentine, Ashika, James, Vember, Powder & Nero
Sen har vi ytterligare geparder:
Honor: Fiela, Bibi, Dew, Dawn, Eden & Abby
Hane: Apollo

Geparderna är mina favoriter, tycker att de är så vackra och fascinerande. Helt underbara djur, och det faktum att de spinner är så mysigt! Men jag måste erkänna att Zorro, babyleoparden, är min favorit här, tätt följd av Dew & Dawn.

Jag hjälpte även Alessa att förbereda mat för Bibi & Fiela, samt hundarna Oscar & Tara. Eftersom att det är söndag idag så får geparderna ingen mat, men Bibi, Fiela, Dew & Dawn är undantagen.

Sen va jag i Curio-shopen i en timme. Då tar man alltså emot gästerna och tar betalat och ser till att de skriver under Indemnity Forms. Efter det så satt jag inne hos Dew & Dawn en stund innan jag gick in till Zorro & Bailey.

Efter lunch så satt jag med Dew & Dawn en stund till, och sen skuggade jag Julies tur.

Ikväll ska jag sova i the Lion House. Det är en liten, upphöjd (ca 2 meter) stuga mitt på gården på Lion Side. Så man är omringad av inhägnader på alla sidor. Inhägnaderna som är runt är:
1. Achilles & Jubatus (lejon, hanar)
2. Napoleon, Acinonyx & Neptune (lejon, hanar)
3. Shakira & Nikita (vargar, honor)
4. Mischief (leopard, hona) & Panthera (svart leopard, hane)
5. Pardus (svart leopard, hona) & Max (caracal, hane)
Och bakom leoparderna så har vi tre inhägnader med servaler;
1. Kitana (hona)
2. Bennie (hane)
3. Michael (hane), Angie & Alegra (honor)

Så vad som är syftet med the Lion House är att eftersom att man är ca 10 meter från lejonens inhägnad så kommer de vara riktigt häftig att höra dem ryta. De brukar börja ryta vid 22 nångång och då börjar vargarna också yla, så det är som en liten orkester. Så häftigt! Händer ibland på dagen också. Så man kommer somna (om man kan) till lejonens rytande och vargarnas ylande, och även kanske vakna till det.

#1 - - paps:

Have a good night,hehe!!

#2 - - Synskadad fyrabarnsmamma:

Oj! Vilken musikal wow
Är lejonen tama i så fall har du varit inne hos dem och hur är deras personlighet är de tuffa eller lite mjukare i sättet
Det finns ju vita lejon som du har visat bild på som jag inte visste om att vita lejon också fanns. De har en sådan härig och fin maan :) En stor kram

Svar: ja lejonen är rätt tama men vi får inte gå in till dem p.g.a. att de är så starka. så även om de bara vill leka eller gosa så kan de lätt skada en. de väger runt 200 kg och om man skulle ligga bredvid dem och de vände på sig så skulle det inte vara så bra, det är även farligt att bara stå bredvid dem ifall de skulle få för sig att vända på sig lite för fort. men den kvinna som uppfostrade dem kan gå in till dem fortfarande :) de är mjuka i sättet och inte alls aggressiva, men p.g.a. deras storlek så kan man inte umgås med dem.ja de vita lejonen är hur fina som helst ! :) kram
Sofie Lindberg