Dag 29, 8 juli

Absolut sista dagen idag. Planet från Bloemfontein lyfte 15:25, så va på gården fram till 12:30, sen tillbaks till huset och duscha och packa det sista, sen lunch med alla kl. 13 och sen åkte vi till flygplatsen kl. 14.

Idag på gården så började jag såklart med att gå in till Zorro och Bailey. Efter ett tag så kom Julie också, och vi lekte med dem ett tag. Sen bestämde vi oss för att fråga René om hon kunde ta med oss in till Abby & Apollo. Det kunde hon, så vi satt inne hos dem i en halvtimme. Himla mysigt och fortfarande lika häftigt är det att träffa dem.

Sen var det dags för mötet kl. 9. Det var 6 av oss som åkte idag; jag, Steph, Kelly, Heather, Julie och Morten, och sen Roseann som åker vidare om 2 dagar. Så det var lite nedstämd stämning såklart. (Det är vanligtvis inte alls så många som åker, första veckan va de t.ex. ingen som åkte). Varje gång som folk åker hem så får de komma fram och ställa sig inför alla medan Riana håller ett litet tal (olika tal för varje gång såklart). Då brast det verkligen för mig, fy vad jag grinade. Kommer sakna dethär stället så otroligt mycket, alla djur och alla människor och ja, allting har varit helt underbart!

Jag bestämde mig för att adoptera Zorro. Det finns olika nivåer, antingen kan man betala olika summor i månaden, eller en klumpsumma på 1000 Rand. Så jag betalade 1000 Rand. Man fick en t-shirt samt ett adoptionscertifikat. Zorro kommer alltid ha en extra speciell plats i mitt hjärta.

Jag fick även spendera lite tid med Eden. Så lekte med henne i säkert 1 timme, och sa hejdå och sådär. Hon är nu 3 månader, och hon har verkligen vuxit sen jag kom hit. Hon är så otroligt söt och lekfull, önskar jag kunde ta med mig henne hem!

Sen gick jag in och sa hejdå till Dew & Dawn, och sen in till Zorro & Bailey igen. Sen var det plötsligt dags att lämna gården... Zorro halvsov när jag pussade honom hejdå ungefär 20 ggr. Heather och jag satt på flaket till bilen, och hennes favorit är ett av de vita lejonen, Neptune (det är 3'e gången hon är här så hon har följt hans utveckling). När vi åkte iväg från gården så vaknade Zorro, och både han och Neptune följde bilen med blicken hela vägen tills vi åkte ut genom porten. Så himla fint. Är så glad att jag fick det som sista bild från gården.

Sen tillbaka till huset, sa hejdå till René (mer gråt) och sen duscha och hetspacka det sista. Sen var det lunch och hejdå till alla andra volontärer och Dot (ännu mera gråt).

Alessa skjutsade oss (mig, Kelly, Heather och Morten, för Steph och Julie åkte tidigare) till flygplatsen vid 14. Så vi kom fram ungefär 14:30 och planet lyfte 15:25, det är världens minsta flygplats (ja, större än Västerås Flygplats då, men inte mycket).

Jag, Kelly & Heather va på samma flyg till Johannesburg. När jag checkade in så frågade jag kvinnan hur jag skulle göra med mitt bagage, om jag va tvungen att hämta ut de nånstans, och hon sa att ja, jag måste hämta ut det i Paris. Jag frågade henne flera gånger om det verkligen var så p.g.a. det som hände i Johannesburg påvägen ner (han på Arlanda sa att mitt bagage skulle åka hela vägen och att jag inte skulle behöva plocka upp det, men av en ren tillfällighet så frågade jag en kvinna i en informationsdisk om vägen, och hon berättade att jag va tvungen att hämta mitt bagage först!). Iallafall, hon försäkrade mig om att jag måste hämta upp mitt bagage i Paris.

Flyget till Johannesburg på ca 1 timme gick rätt bra. Jag och Kelly var på samma flyg till Paris också. Först hade vi några timmars väntetid i Johannesburg. Vi sa hejdå till Heather & Steph, som va på samma flyg till London. Vi shoppade även lite, och jag köpte 6 st glas med olika djur på. Jag köpte dem förra året på flygplatsen i Johannesburg också, men ett av glasen har gått sönder. Sen köpte jag ett slags "prydnadsägg" med motiv av en Afrika-karta. Det finns massa olika motiv, och jag spanade in dedär äggen redan förra året. Så nu köpte jag ett!

Flyget till Paris var ett nattflyg och tog ca 10,5 timme. Jag va halvdäckad hela vägen typ, medan Kelly kollade på massa filmer och sådär.