Dag 17, 22 juni

Eftersom att newbiesarna kom på kvällen så var vi fortfarande bara 5 i vårt team. På förmiddagen fick jag välja mellan Food Prep och Cheeky Cheetah, tog Food Prep, vill aldrig göra Cheeky Cheetah igen!

 

Det var bara jag och Jacob på Food Prep, och det är städdag idag. Så förutom att mata djuren som vanligt så städade vi ur Audreys rum, gjorde rent hennes vattenhål och gav henne nya filtar, och så skrubbade vi ur surikaternas vattenhål och krattade bort massa löv från deras inhägnader. Även om vi bara var 2 pers. (det brukar alltid vara 3 pers. på Food Prep) så blev vi klara vid 11! Vi började strax innan 9, så det gick väldigt snabbt och smidigt.

 

Efter det så gick jag in till Atheno igen, börjar bli som en förmiddagsrutin för mig nu. På eftermiddagen var jag på Baboon Walk med 3 av babianerna, Elvis, Janny och Loydi. Det var jag, Anna, Katharina och Kallie. Vi var tvungna att ta ut alla hårgrejer och smycken, och vi kunde tyvärr inte ta med våra kameror, för då skulle de ta dem. Det var verkligen synd för det skulle varit coolt att ha bilder på det.

 

Jag var lite rädd i början, för man ska fan ha respekt för babianer! Även om dessa inte är vuxna än (men ändå äldre än Aboo och Chloe som jag var ut med förut), så kan de vara riktigt farliga om de verkligen bestämmer sig för att attackera. Men de attackerar aldrig på riktigt, eftersom att de är vana vid människor, men ändå. Deras playbites är inte att leka med heller. Jag skulle hellre gå in i en inhägnad med lejon än med vuxna babianer, seriöst. När vi matade de vuxna babianerna på Touren, så kunde man riktigt se hur elaka de var, de var ju vilda också, så.

 

Men i alla fall, deras inhägnad är på gården, så när en person öppnar inhägnaden så måste de andra springa till bron och utgången och ropa ”Come, come, come!!!”, och så följer de efter en. Vi var inte i någon inhägnad på Walken, för de håller sig nära människorna hela tiden eftersom att de är på ”okänd” mark. Det gick ganska bra när vi kom ut från gården, de hoppar hela tiden upp och ned från en, hänger i håret, kläder o.s.v. Fick några bett i armen och benen, men det har alla här som varit ute med dem.

 

Loydi satt i mitt knä och var riktigt mysig ett tag, ända tills hon hittade knapparna på min tunika. Det är 4 st. och alla var knäppta, men det hindrade inte henne från att slita ut alla och äta upp dem. När de bestämt sig för något är det bara att hänga med, annars kan de blir riktigt sura.

 

Nästan alla som går på Baboon Walk blir nerkissade eller nerbajsade, men vi klarade oss. Elvis kissade dock när han satt på min axel, men lyckligtvis så kom det på marken. Vi satt vid ett träd ett tag, så de kunde klättra, och så gick vi en liten sväng. Sammanlagt var vi ute i ca 2 timmar.

 

På vägen tillbaka så gick allting väldigt smidigt, när vi kom till gården så sprang vi mot deras inhägnad och ropade ”Come, come, come!!!” och alla sprang in i inhägnaden. ”Åh, va smidigt detta gick!” tänkte vi. Men precis då började de 7 babianerna i inhägnaden bredvid att tjoa, och det triggade igång ”våra” babianer. Så de sprang tillbaka ut igen innan vi hann stänga (grinden till deras inhägnad är liksom lite annorlunda, svårt att förklara, men den är svårare att stänga för man måste gå ”runt” dörren). Man kunde riktigt se i deras ögon hur galna de var! Det var ganska så läskigt faktiskt, och så började de typ attackera. Verkligen kastade sig mot en och bet, bet och bet, rev, klöste och hängde. När de ”attackerar” får man inte skrika eller försöka ta bort dem, hur ont de än gör, för det triggar bara igång dem ännu mer och då kan de börja attackera på riktigt. Så jag stod bara där och blundade.

 

Kallie och Katharina sprang för att hämta en bushman, för babianerna är tydligen rädd för dem. (Bushmen är folk som kommer från Namibia, utifrån ”bushen”, och som fått jobb här. Marieta, som grundade Harnas, har sagt att om vi får problem med babianerna så ska vi springa och hämta en bushman.) Jag fick några rejäla bett i armarna och benen, men började inte blöda eller något denna gång heller, tur. Tillslut fick vi in dem i inhägnaden.

 

På kvällen välkomnade vi våra nya newbies, det var väldigt många, 22 st. tror jag. Vi fick 6 st. till vårt team, så nu är vi 11.