Sydafrika...?

Jag funderar väldigt mycket på nästa resa, det lutar väldigt mycket åt Sydafrika. Jag har nästan helt bestämt mig för att göra en liknande resa igen. Det beror bara på tiden, om jag får ledigt när jag vill och så. Helst skulle jag ju vilja åka när det är vår där (alltså när det är höst här), men det går nog inte med tanke på skolan. Men det kan vara värt att fråga iallafall. Annars vill jag åka när det är höst där (alltså när det är vår här), men samma sak igen - det kan ju krångla med skolan. Även om det löser sig så kommer jag säkert ha hur mycket som helst att ta igen när jag kommer tillbaka isåfall. En annan grej är att jag och Rebecca (som jag delade stuga med) har pratat om att göra något sånthär tillsammans igen, och hon kan bara på sommaren p.g.a hennes jobb. Det betyder alltså vinter där, alltså superkalla nätter igen. Men ja, det var ju okej när man väl var där, plus att nu är man mer förberedd och så kanske det är mer isolerade stugor (eller vart man nu sover).
 
Men iallafall, jag har kollat på en del projekt, främst i Sydafrika. Det finns ett gepardprojekt där som låter mycket intressant! Så jag hoppas verkligen, verkligen att detta blir av. Det var en sådan otrolig upplevelse, at få vara nära alla djuren, så det är definitivt något jag vill uppleva igen. Jag tycker även att Masai Mara i Kenya låter intressant, så jag ska kika vidare.
 
När jag lämnade Harnas var jag ledsen över att lämna djuren, och speciellt geparderna, men jag var samtidigt väldigt glad över att jag gjort denna resa och upptäckt hur fantastiskt det är att få vara så nära vilda djur. Det kändes som att det inte var ett definitivt farväl av dessa underbara och vackra djur - någon gång ska jag tillbaka till Afrika!
#1 - - Anna-Karin:

Jag måste fråga för jag fattar inte riktigt, räknas djuren som vilda fast de lever i inhägnader och får mat osv? :)

Svar: De djur som levde i de stora inhägnaderna utanför gården (lejon, geparder, leoparder, ökenlos, babianer...) Fick vi inte gå in till för de va vilda. De kan t.ex ha hamnat där för att de kom för nära ett bostadsområde eller en bondgård, i många fall blir sådana djur skjutna av befolkningen för att de utgör en fara. Men befolkningen kan ringa till Harnas, så kommer de och plockar upp djuren. Då kanske de redan är några år gamla, vilket gör att de inte kan bli tama. Harnas brukar sterilisera Djuren men ibland händer de att de
Får ungar ändå, och då måste ju de också bli kvar där med sina föräldrar. Harnas tar hand om djuren och har dem i stora inhägnader med målet att kunna släppa ut dem i life line (8000 hektar stort område som också hör till Harnas och omringar själva gården). I life line finns flera, flera stora flockar antiloper och gnuer som harnas inte "kontrollerar" (alltså de är fria och förökar sig själva, de betar själva o.s.v). Det finns också vilda geparder och så. Så life line är precis som ute i de vilda på riktigt, men ändå i en skyddad miljö där inte tjuvskyttar kan komma in, eller bilar så djuren riskerar att bli påkörda.



Anledningen till att inte alla djur som finns i de stora inhägnaderna inte släpps ut i life line med en gång är att de t.ex kanske är skadade och inte kan jaga själva än, det måste också vara bra balans i life line, t.ex så kan ju lejon oh leoparde döda geparder. Så Harnas kan skicka iväg en del djur till sin "systergård" en bit bort där
De kan släppas ut.



T.ex så växte Max och Mauritz (två gepardbröder som jag har en del bilder på och med om du minns :) ) upp på gården,
Men de är nu släppta i life line där de jagar själva och är
Oberoende av människan. Harnas åker bara och kollar till dem och "följer" dem med GPS. Så de räknas som
Vilda, men vi kunde ändå va med dem
Eftersom de är vana vid människor.



De flesta djur som fanns på gården (alltså de flesta bilderna på djuren jag har, förutom geparderna Pride, Beaucoup, Max och Mauritz) var inte vilda. Eller ja, i grunden är de ju de om de inte fötts på gården (baby ökenlona räknas väl inte som vilda alla eftersom de föddes i "fångenskap" och är helt tama.) men iaf, t.ex atheno (en gepard som kom
Till gården för att han va för nära en bondgård, han är bara ett år nu så han va bara några
Månader då, plus att han var ensam = hans
Mamma kanske var död). Atheno räknas väl som tam eftersom
Han va så liten när han kom dit, men de ska ju släppa ut honom i life line så man får t.ex inte göra sleep outs med honom för att han inte ska
Bli alltför van med människor. Och när han blir utsläppt så blir han ju vild. Men ändå med lite "tamhet" i sig. De kanske är svårt att förklara.



Men ett sista exempel :P Pride, geparden som
Växte upp på gården, var ju tam
Sen släpptes hon ut och jagar själv o.s.v men har fortfarande inga problem med människor. Men hon tar hela tiden Steg mot att vara mer vild. Hon parade sig med en vild gepard (harnas vet inte vilken) och fick ungar. Så de ungarna är ju 100% vilda för de är rädda för människor.



Haha hoppas du fattar ;) fråga gärna igen!
Sofie Lindberg