The Circle of Life

I kontrast till mitt föregående inlägg så måste jag säga att livet går vidare trots att några lämnar oss. Hela tiden kommer nytt liv, och under min tid på Harnas så födde ju surikaten Betty 4 ungar. Jag är verkligen glad över att jag var med om det. Som sagt så hade ju mitt team hand om surikaterna, så det var lite coolt. Jag var ju in till henne på morgonen den 21 juni, och då hade hon inte fött än, men hon sprang runt och var stressad. Några timmar senare så upptäckte jag ju henne när hon sprang omkring med en av ungarna utan att riktigt veta vad hon skulle göra av den. Jag har följt Harnas via Facebook och ungarna verkar må bra, och de är riktigt söta nu mot hur de såg ut när de föddes.

 

Man blir så glad när man liksom ser hur livet ”går runt” – några lämnar oss, och nya kommer. Det anlände ju även en babybabian som endast var ett par dagar gammal, Trouble blev hennes namn. Hennes mamma hade blivit skjuten, så hon fick komma till Harnas. Jag kan riktigt se hur hon kommer bli som Abu när hon blir lite äldre, eftersom att det är honom hon växer upp med och han kommer säkert lära henne allt han kan, haha!

 

Det fanns ju en kyrkogård för de djur som levt och dött på gården. Den var vacker, och över varje grav var det ett träkors där namnet på djuret stod. Lite synd att det inte stod vilket slags djur det var eller datum dock. Det fanns även en bok där alla djurs ”story” fanns med, men inga bilder. Det är i alla fall fint att Harnas har gjort en kyrkogård. Utanför gården fanns ju större inhägnader med  vildare/vilda djur, och om/när de dog, så begravdes de utanför sina inhägnader, och graven markerades även där med ett träkors. Vissa djur som dog ute i Life Line begravdes där också.

 

Det är livets cirkel helt enkelt. Det jag lärde mig på Harnas, både om djuren och om mig själv, har stärkt mig som person och jag känner verkligen att jag fått andra perspektiv. Mitt intresse för djur har ökat ännu mer, och jag vill verkligen, verkligen göra en sådanhär resa igen.

 

Sedan jag lämnade Harnas har jag besökt Parken Zoo i Eskilstuna, London Aquarium samt Åsby Minizoo och Vallby Friluftsmuseum. Jag tycker nog om alla slags djur, förutom insekter och så, men jag tycker fortfarande att nästan alla djur är intressanta och jag har alltid gillat att kolla på Animal Planet, Discovery o.s.v. Det är fantastiskt hur alla dessa djur fungerar, och jag älskar att lära mig nya saker om dem.

 

Tillslut måste jag även tillägna några rader till Charlie. Min lilla hund som gick bort medan jag var på Harnas, strax innan han skulle fylla 12 också. Han hängde med bra länge i alla fall. Det känns konstigt att han är borta, eftersom att han varit med i mer än halva mitt liv. Charlie, 20/6 2000 – 12/6 2012.

 

”Any glimpse into the life of an animal quickens our own and makes it so much the larger and better in every way”.